Ännu en kladdkaka

 
Om det är något som jag ofta blir sugen på, så är det kladdkaka. Blir sugen minst en gång i veckan. Inget annat kan ersätta en kladdkaka när man väl blir sugen. Ett bra tips när man har detta problem =) är att baka en stor kladdkaka och frysa in, så tar man fram allt efter behov. Denna kladdkaka är dessutom supergod direkt från frysen eller halvtinad, vilket gör den fudgig i konsistensen. Detta recept är en kombination av 2 av mina favoritkladdkakor. 


Kladdkaka
200 g smör 
200 g mjölkchoklad, jag tog Marabou Helnöt som jag hackade
1 dl kakao
2 krm salt
4 ägg
1 dl farinsocker
3,5 dl socker
2 dl vetemjöl

Topping
ca 180 g nougat från Odense
1 gl hackade och rostade hasselnötter
lite flingsalt


Sätt ugnen på 200 grader. Rosta hasselnötterna i några minuter, passa noga så att de inte bränns. Ta ut nötterna och låt dem svalna. Sänk värmen till 170 grader. 

Smöra en form på ca 19x30 cm. Klipp till ett bakplåtspapper och lägg i botten och längst kanterna. 
Smält smöret på låg värme, tillsätt hackad choklad, när det smält, häll ner kakao och salt. Låt svalna.
Vispa upp ägg och sockersorterna med en handvisp. Häll ner chokladblandningen och mjölet och vispa ihop till en jämn smet. Häll i formen och sätt mitt i ugnen. Grädda tills kakan rest sig och känn med en sticka ca 2 cm från kanten, när stickan kommer upp torr där tar jag ut min kaka, då är den fortfarande krämig i mitten.  

Hyvla över nougaten över kakan medan den är varm och bred ut när den smält. Strö över hasselnötskrosset. Bred ihop nougaten med nötterna. Strö på lite flingsalt.

 

Kommentera här: