TrippelChokladKladdkaka

Idag städade min dotter ur skafferier så jag passade på att baka med en mjölkchoklad som snart hade bäst före. Sedan hade vi en öppnad Marabou Toffee Wholenut som fick slinka ner i kakan. Jag använde ett av mina brownierecept, men uteslöt bakpulver och tillsatte lite kakao eftersom mjölkchokladen inte skulle ge tillräcklig chokladsmak. Jag tog sedan bort motsvarande mängd mjöl från receptet. Vi åt kakan rumsvarm och då var den ganska kladdig. Kanterna var galet goda, lite kolaknäcksmakande och lagom mjuksega. Sonen tyckte att kakan smakade som Pizza Huts stora chokladcookie.  Kakan får gärna vila i rumstemerstur över natten. 


110 g smör
100 g mjölkchoklad
½ dl kakao
1 krm salt
1 3/4 dl strösocker
½ dl brun farin strö
2 ägg 
1 dl mjöl
(ca 110 g fylld choklad
, valfritt, jag använde Marabou Toffee Wholenut)
+ lite flingsalt att toppa kakan med

Sätt ugnen på 170 grader. Smöra en springform, jag använde en som är 19 cm i diameter.
Smält smöret i en mellanstor kastrull. 
Blanda smält smör med 100 g mjölkchoklad i bitar, rör tills allt löst sig och rör sedan ner kakao och salt.
Vispa upp äggen. Blanda ner socker och ägg samt mjölet i kastrullen. 

Häll smeten i formen och lägg ner chokladbitarna. Grädda mitt i ugnen. (När kakan börjar få lite yta och inte ser ut som en smet satte jag igång varmluften för att snabba på tillagningen) Ta ut kakan när den känns torr med en sticka i kanten. Kakan ska fortfarande vara kletig i övrigt. Strö på lite krossat flingsalt på kakan och låt svalna. Gillar man den kall kan man kyla den i någon timme innan servering. Annars är den god rumstempererad med lite grädde eller glass till. Och gärna en kopp kaffe. 

 
 
 
 
 
Kladdkakan efter att ha vilat i rumstemperatur i ca 2-3 timmar...
 
 
 
 
Hur god som helst att äta som den är, med en kopp kaffe. Denna bit är lite fastare, då den vilat i rumstemperatur över natten.
Så här gillar jag min kladdkaka  ❤️   ❤️   ❤️
1 Angelica Wåhlin:

skriven

Det både ser ut & låter väldigt gott!

Kommentera här: