Tomatsoppa med Majsbröd

 
Häromdagen var jag på en restaurang med en vän och åt och på menyn kunde man bland annat beställa majsbröd som serverades som ett tillbehör och med en klick smör. Jag åt lite andra smårätter också samt en huvudrätt, men godast av allt var majsbrödet som påminde om en salt matkladdkaka. Detta majsbröd kommer från USA. Jag har tänkt på majsbrödet sedan dess och idag testade jag en variant. Brödet blev väldigt likt det jag ätit tidigare, men med lite mer äggsmak än det förra brödet så nästa gång ska jag prova att ta ett ägg mindre. Till brödet serverade jag en tomatsoppa, eller snarare...soppan serverades med brödet. =) 

Tomatsoppa
1 gul lök
1 burk krossade tomater, gärna Mutti
smör till stekning
mogna cocktailtomater
1 morot
4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
3 msk rött vin
en knapp tsk socker
svartpeppar
några små timjankvistar (färska)
olivolja
2 msk creme fraiche
 
en stor näve basilikablad
3 msk creme fraiche
lite vegeta eller salt

Finhacka basilikan och rör ihop med 3 msk creme fraiche och lite vegeta eller salt och ställ i kylen. 

Hacka löken och stek i smör. Häll på vatten, krossade tomater, tomater, skalad morot, vatten, vin, socker lite olivolija och kryddor. Låt koka upp och fortsätt att koka på svag värme i ca 1-1½ h. Använd en stekpincett och ta bort tomatskalen, timjankvistarna och morötterna. Mixa soppan och tillsätt creme fraichen. 
 
Servera soppan med lite basilikacreme fraiche. 
 

Majsbröd
3,6 dl mjölk
4 tsk citronjuice

60 g smör
110 g vetemjöl
110 g majsmjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 msk socker
1 tsk salt
2 ägg
flingsalt
smör
 
Blanda mjölk och citronjuicen och låt vila i 1 h, mjölken kommer att skikta sig och tjockna något, det ska vara så, detta gör brödet saftigt. 
Sätt ugnen på 200 grader. 
Smält smöret i en stekpanna i ugnen och ställ åt sidan. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. 
Blanda ner äggen i mjölken och häll ner i mjölblandningen. Häll ut smeten över smöret i pannan och sätt in i ugnen och grädda i 20 min. Ta ut och strö på lite flingsalt. 
Servera brödet med en klick smör. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sneakpeak från ugnen... 
 
  
 
 
 
 
 
1 NORRSKEN EMMISH:

skriven

så smarrigt gott gotti gtott gott =)

ha en bra kväll
kram

Svar: Tack snälla, lagar nästan aldrig soppa, det är faktiskt lite mysig mat nu framåt hösten. Varm soppa med nybakat bröd och lite tända ljus. =)
Mary Dane

Kommentera här: