Caramel Choco Rollcake

 
Idag har jag gjort en variant på en klassisk tårta som är vanlig i Argentina, Torta Chocolina. Min faster introducerade mig för denna tårta/dessert när jag var i tonåren och jag blev totalsåld. Det var det godaste jag någonsin ätit. Tårtan består av en typ av chokladkex/kakor som varvas i flera lager med dulce de leche blandad med en mild cream cheese, typ Philadelphia. Kakorna penslas med en kaffelikörblandning. Jag har tidigare gjort en variant på denna tårta fast med vanliga chokladbottnar istället för kakor. Här hittar du det recepet. Idag ville jag prova en enklare variant så det blev en rulltårta istället och jag använde en mjölkchoklad och kakao dena gång då jag tycker att smaken blir mer balanserad. Tårtan fick mogna en dag och idag har vi smaskat på denna goding. Jag åt 2 bitar till söndagsfika, en bit innan jag somnade i soffan på kvällen och 2 bitar till matlåda på måndagen! Haha! Behöver jag tala om att den var god. =) 
Denna rulltårta påminner ganska mycket om den Caramel Cheesecake Espressohouse har för den som provat. Spriten är inte nödvändig men ger en god brytning. Kaffeblandningen kan göras med bara bryggkaffe som sötas lätt. 



Rulltårta
100 g smör
115 g mjölkchoklad, delad i bitar
0,7 dl kakao
1 krm salt
3 ägg
0,9 dl strösocker
½ dl farin strö
1,5 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

Sätt ugnen på 250 grader. 

Smält smöret på låg värme. När det har smält tillsätt chokladen och rör tills allt smält
Blanda ner kakao och salt och rör tills allt har löst sig. 
Vispa ägg och socker pösigt i en plastbunke.
Blanda mjöl och bakpulver separat.
Tillsätt chokladröran och mjöl, vispa ihop försiktigt och häll på en bakpapperklädd långpanna. 
 
Sänk värmen till 200 grader och sätt in formen mitt i ugnen. Grädda ca 7 min eller till botten rest sig och ser klar ut. Om det blir en stor luftbubbla, don't worry, den lägger sig sen. När botten svalnat något strö på lite strösocker och lägg på ett nytt bakplåtspapper, ta en bricka eller något annat till hjälp för att vända botten så att du kan dra loss det undre bakplåtspappret. Låt botten svalna övertäckt. 
 
Fyllning
200 g Philadelphia Naturell
en hel burk Dulce de Leche/Karamelliserad mjölk av fast sort (kokar du kondenserad mjölk själv blir 3,5 h lagom), separera ca 2 msk till dekoration
en nypa krossat flingsalt
Caramelessens (valfritt)
kokos (valfritt)

Kaffeblandning
1 påse snabbkaffepulver + 2 tsk kokande vatten (jag använde koffeinfritt snabbkaffepulver)
0,4 dl Baileys
1 msk Cognac (välj den spritsort du gillar, ej nödvändigt med sprit men rekommenderas)
2 tsk vit sirap
1 krm vaniljsocker

Dekoration
1 msk florsocker
dulce de lechen som separerats tidigare utblandad med lite likör om den är för fast. 

Vispa Philadelphian fluffig, tillsätt dulce de lechen.Krossa ner lite flingalt. Jag tillsatte även lite Caramelessens som jag hittade i London, som jag letat efter en god kolaessens, men inte hittat! Denna var riktigt god. 

Blanda ihop snabbkaffepulver med lite kokade vatten. Blanda ihop med övriga ingredienser till kaffeblandningen. Pensla tårtbotten rikligt med blandningen. Fördela sedan kolafyllningen över tårtan och strössla ut lite kokos och rulla därefter ihop tårtan med hjälp av bakplåtspappret. Plasta in tårtan stadigt. Jag rullar därefter in tårtan i en handduk. Ställ tårtan kallt minst 24 timmar. 

Ta fram rulltårtan en bra stund innan servering så att den tempereras. Skär av de fula kanterna. Sikta florsocker över tårtan, jag använder en tesil i form av en kula, mycket smidigt utan spill. Rör dulce de lechen mjuk genom att blanda lite likör eller mjölk i den. Ringla över tårtan. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Om du frestades av detta recept kan jag också tipsa om dessa galet små goda läckerbitarna med arrak och salt karamell
 
1 Isabell Hedberg:

skriven

Men wow vad spännande och gott det lät! Hoppas resultatet blev som du tänkt dig :D

Svar: Tack fina du. Ja det hoppas jag med =) Uppdaterar receptet när vi provat. Ha det fint!
Mary Dane

Kommentera här: