Stollenkladdkaka

 
Ej Provbakat recept... 



Efter att ha bakat en Rom-Russinkladdkaka idag så spann jag vidare på denna idé och tänkte att jag till julen måste prova att baka en kladdkaka med inspiration av min favoritstolle som är smaksatt med vanilj, citron och Rom-Russin och är fylld med marsipan. Så detta recept kanske får testas till julen. 

125 g smör
70 g vit choklad, i bitar
1 krm salt
2 1/3 dl strösocker
2 ägg 
1,25 dl vetemjöl
1 dl mandelmjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1 citron
någon droppe mandelessens (ej bittermandel)
1 dl korinter i Rom (gärna StrohRom, jag använder 80 % ig =) med lite vit sirap och vaniljsocker)
hackade rostade mandlar (valrfritt)


Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en springform, jag använde en som är 19 cm i diameter.Lägg ett runt bakplåtspapper i botten. 
Smält smöret i en mellanstor kastrull. Häll ner chokladen och rör tills allt löst sig. Blanda ner socker, vetemjöl, mandelmjöl, ägg, salt, vaniljsocker, citronskal, mandeleesens och korinterna och rör ihop till en smet. 

Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 35 minuter. Ta ut kakan när den känns torr med en sticka i kanten. Kakan ska fortfarande vara kletig i övrigt. Har du en större form går det snabbare. 

 
 

Kommentera här: