Vaniljcheesecake med Dumlesås & Jordgubbar

 
Jordgubbscheesecake är ett måste varje år. Älskar cheesecakes i olika smakvarianter. Denna gång använde jag även lite dumlekolor som fanns hemma till en dumlesås som jag jag fyllde cheesecaken med. Jordgubbsglasyren är en fuskvariant utan gelé, istället använder jag Vaniljsåspulver att binda upp vätskan med. Botten gjorde jag av Oreos denna gång, vilket var snabbt och smidigt. Jag har använt mig av en form på 19 cm här. Eftersom en cheesecake ska vara hög, går det åt väldigt mycket färskost om man använder standardspringform på 24 cm, kan rekommendera att köpa en mindre form, så behöver man inte använda lika mycket färskost för att få kakan hög. 
 
 
Dumlesås (blir över sås, men det är bara att spara till glass eller tårtor)
125 g (typ 16 st) Dumle
2/3 dl vispgrädde

Hacka dumlen, lägg i kastrull med grädden, värm på medelvärme under omrörning. Ta bort från värmen när såsen är slät. Låt svalna och ställ kallt. 

Botten
1 pkt (154 g Oreos)

40 g smör
1 msk florsocker

Ta bort den vita fyllningen från kakorna. Mixa chokladkakorna med smör, rör ner florsocker. Tryck ut i en form. 
 
Cheesecakefyllning
400 g Philadelphia
1½ tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl strösocker 

Rör färskosten mjuk med vaniljsocker, tillsätt äggen och socker och rör ihop med en slickepott. Häll fyllningen över kakbotten. Sätt in i 165 grader varm ugn. Stäng av värmen efter 35 min och låt stå på eftervärme, öppna luckan lite efter 5 minuter och öppna helt efter någon kvart, på detta sätt spricker inte cheesecaken. Ställ kakan kallt, gärna över natten. 

en bytta jordgubbar
lite socker
vaniljsåspulver (älskar Ekströms) 

Gör små hål i cheesecaken och fyll med Dumlesås. 
Hacka ca 1/3 av jordgubbarna och blanda med lite socker och låt stå en stund. Bind upp vätskan som bildas med vaniljsåspulver. Häll ner de hela jordgubbarna och fördela sedan ovanpå cheesecaken. Om man önskar kan man hälla lite dumlesås på kanterna annars går det bra att servera ytterligare sås som tillbehör vid servering. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gillade du detta recept, kanske du också gillar:

Dumlecupcakes

 
 
eller 


 
 
 

Kommentera här: