NutellaKladdCookies

 
Namnet på dessa kakor skulle få en språkvetare att vrida sig av irritation. Jag gillar själv inte när man använder språket på fel sätt, särskriver eller stavar fel, men jag tyckte att detta namn bäst beskrev dessa små mumsbitar. En chokladig, kladdig liten minikladdkaka i cookieform, eller en NutellaKladdCookie helt enkelt. =)  Dessa passar perfekt som en liten godisbit till kaffet, själv tänkte jag duka dessa med en midsommartårta på midsommarafton. 
 
34 småcookies

4 äggvitor
4 dl florsocker
170 g (ca 1,5 dl) Nutella
1 äggula
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
½ krm salt

ev flingsalt till topping
 
Sätt på ugnen på 175 grader. 
Vispa äggvitorna med florsockret tills det är vitt och fluffigt, ca 2-3 min med elvisp. 
Rör ihop Nutellan med äggulan. Rör ner detta och övriga ingredienser utom flingsalt.
Låt smeten stå 5 minuter. Häll upp på en spritspåse och lägg i frysen i några minuter. 
 
Spritsa ut ca 5 cm stora högar på bakplåtspapper och sätt in mitt i ugnen. Jag gräddade mina 7 minuter.  
Ta ut kakorna och strö på krossat flingsalt. 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: