Mandelkaka med Rocky Road

 
 
Idag passade jag på att använda lite ingredienser som fanns hemma, så det blev en mandelkaka med nougatglasyr och Rocky Roadtopping. Kakan är även glutenfri. En saftigare kaka än denna får du leta efter kan jag lova. Kakan har en dominat smak av nougat. Vill man ha lite chokladsmak på kakan går det bra ett ersätta en del av potatismjölet med kakao, eller se detta recept på Glutenfria FudgeBrownies som är i princip samma recept. Har man choklad i kakan behövs ingen chokladrippel.
 
Kakan
200 g mandel mald
220 g strösocker
ca 0,9 dl potatismjöl
4 äggulor
140 g smör, smält
1.25 tsk bakpulver
4 äggvitor, hårt vispade

 
Topping
ca 200 g nougat från Odense
rostad flagad mandel
rostade pecannötter
pistagenötter
mini marshmallows
 
ChokladRippel
1 tsk smält smör
2 tsk vit sirap
1 msk kakao
½ tsk florsocker
 
Vispa ihop äggulorna med sockret. Tillsätt det avsvalnade smöret. Blanda den finmalda mandeln (jag maler min mandel i en kaffekvarn) med bakpulver och rör ner i smeten. Tillsätt sist de vispade äggvitorna lite i taget, rör om lagom lätt så allt fördelar sig jämt, men vispa inte för mycket. 
 
Häll i en form på 20x30 cm med lätt smort bakplåtspapper i botten. Grädda i 175 grader i mitten i ca 25-30 min eller tills provstickan kommer ut ren. Ta ut kakan och hyvla eller bred på något uppvärmd nougat. Fördela jämt över den varma kakan. Rosta mandlarna och pecannötterna under grillen, så att de blir gyllenfärgade utan att brännas. Det går ganska fort, så lämna inte ugnen utan uppsikt. 
 
Strö på mandel och, hackade pecannötter och pistagenötter. Rör ihop chokladrippeln och ringla över den ovanpå. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till kakan drack vi varm chokladdryck. =) 
 
 
 
1 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

skriven

Ser riktigt gott ut

Svar: Tack snälla du.
Mary Dane

Kommentera här: