Fläsk&Paprikagryta

 
 
När jag var yngre brukade jag göra en gryta av skinkstek med paprika, lök, minimajs, burkchampinjoner och Creme Fraiche Paprika/Chili. När pappa fyllde 50 år dukade jag bland annat upp denna gryta vilken han blev jätteförtjust i till min stora förvåning. Idag skulle jag göra om denna rätt, dessvärre fanns inte minimajs i affären, så denna variant blev utan. Normalt sett brukade jag steka minimajsen i 2-3 cm bitar i smör och tillsätta vegeta och lite gul färg. Så här gjorde jag receptet denna gång:
 
Recept ger ca 5 port
1 kg skinkstek
grillkrydda
2 gula lökar
vattten
1 köttbuljongtärning
1 kalvbuljongtärning
1½ msk sambal olek

1 spetspaprika
1-2 dl färska champinjoner
svartpeppar
salt
1 vitlöksklyfta

1 Creme Fraiche Paprika/Chili från ICA
smör till stekning
maizenaredning
 
Rensa och skär skinksteken i små grytbitar. Skala och hacka löken.
Stek köttet i 2 omgångar i smör med grillkrydda. Lägg omgång 1 åt sidan medan nästa omgång steks. Häll på löken och stek vidare på hög temperatur. Häll på omgång 1 och därefter vatten så det täcker köttet, buljongtärningarna och sambal. Koka köttet ca 1 h eller till det är mört. 
 
Unden tiden köttet kokar, stek champinjonerna i smör, krydda med salt och peppar. Mot slutet tillsätt en pressad vitlöksklyfta, sätt åt sidan. 
Skär paprikan i strimlor och ställ åt sidan. 

Gör iordning tillbehören till grytan såsom sallad och tex ris eller pasta, hemlagat mos är också gott till. 
 
När köttet är mört, tillsätt paprika och champinjoner. Låt koka någon minut, häll sedan på Creme Fraiche och låt koka upp, red av med maizenaredning. 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: