Chicken Tikka

Idag provade jag en ny kryddmix som jag köpte häromdagen. Familjen gillar Chicken Tikka Masala, men jag har aldrig gett mig på att laga rätten från grunden hemma. Egentligen har jag alla ingredienser hemma utom gurkmeja och bockhornklöver, så det borde ju inte vara så svårt, men nu köpte jag iallafall denna mix från Spicemaster och testade. Kryddmixen innehåller spiskummin, ingefära, koriander, vitlök, lök, bockhornsklöver, gurkmeja, kardemumma, röd chili, kanel, svartpeppar, nejlika, lagerblad. Saknade lite tomat och paprikasmak så jag tillsatte detta. Nästa gång kanske jag testar att göra kryddmixen själv. 
 
Så här gjorde jag: 
 
650 g kycklingfiléer
1 påse à 31 g Tikkakryddor
ca 1,3 dl gräddfil
3/4 msk paprikapulver(delikatess)
ca 2 msk tomatpuré 
lite vatten så marinaden blir som en tjock sås
 
Dela kycklingfilérna i mindre bitar. Rör ihop övriga ingredienser till marinaden och blanda ihop med kycklingbitarna. Ställ i kylskåp i minst 2 timmar. 

3 msk ajvar
1 msk sambal olek
2 mindre gula lökar
1 tsk salt
ca 50 g mandel (valfritt, jag hade över från bakning igår)
smör till stekning
maizenaredning
ris
sallad

Om du ska ha mandlar, sätt ugnen på 200 grader och häll ut mandlarna på en plåt, rosta till de fått en vacker färg. Obs! Gå inte ifrån ugnen, mandlarna får färg ganska fort. 
Sätt ris på kokning, jag tog Basmatiris. Jag sköljer riset noga och kokar i rikligt med vatten och salt och kokar på svag värme och silar bort vattnet med en finmaskig sil. 
 
Ta upp kycklingbitarna en och en från marinadröran och stek i omgångar i smör i en teflongryta. Salta lite och vänd bitarna efter en stund och stek på andra sidan. Bitarna behöver inte bli genomstekta. När alla bitar är stekta häll tillbaka alla i grytan och häll på resterna av marinaden, ajvar, sambal och salt samt ca 2½ dl vatten. Låt puttra på svag värme. 

Dela löken i tunna klyftor och stek i smör med lite salt. Ta upp en kycklingbit och klipp med en sax, kolla att kycklingen är tillagad. När kycklingen verkar klar, öka värmen och rör ner maizenaredning till du får en lagom krämig konsistens. Häll ner löken och rör om. Toppa med rostad mandel. 

Servera med en god sallad, ris och gräddfil. Jag gjorde en sallad på lättkokta sockerärtor som klipptes i små bitar, gurka och tunnhyvlad morot med lite vinägrett. Sedan fuskade vi lite och hade rostade pitabröd med smör till (Hattings frysta är goda). 
 
 
 
 
 
 
 
Om du hellre vill baka egna Naanbröd så är dessa väldigt goda. 
 
 
 

Kommentera här: