Bananmums med kolafrosting

Idag blev jag tvungen att baka på en vardag. Jag hade köpt lite för mycket bananer häromdagen så jag ville testa att baka en banankaka. Kakan gick väldigt snabbt att baka och barnen överöste mig med komplimanger för kakan så det var ett riktigt gott betyg. Kakan toppas med lite spännande rostade pecannötter med flingsalt och kokos, men kan även serveras utan topping. Ett glas mjölk till det...Mmmm...om man vill kan man servera en kula vaniljglass eller lite grädde till kakan.

Banankaka
150 g mosade bananer
115 g smör
2 1/3 dl vitt socker
1 ägg
en nypa kanel
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
2 1/3 dl mjöl
 
Glasyr
33 g smör
0,75 dl farinsocker strö
1 ½ msk mjölk
1 ½ dl florsocker

Topping
ca 50-70 g pecannötter
flingsalt
lite kokos

Smält smöret i en kastrull, sätt på hög värme och vispa hela tiden, ta bort efter en stund när smöret börjar få lite gyllene färg, passa noga så att mjölksockret inte bränns i botten. På högsta värmen går det ganska fort.
 
Blanda det brynta smöret med socker, vispa ner ägget, lite kanel, vaniljsocker och salt. Vispa några sekunder och rör sedan ner mjölet. Häll i en smord bakpapperklädd form, min var 21x25 cm. Grädda mitt i ugnen på 175 grader ca 20 minuter eller tills kakan känns klar med sticka i mitten.

Lägg pecannötterna på en plåt och rosta i några minuter. Passa nötterna så att de inte bränns.
 
Smält smöret till glasyren, rör ner övriga ingredienser. Häll glasyren över kakan och toppa med pecannötter och lite flingsalt över pecannötterna, strö sedan över kokos.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här serverad halvljummen med vaniljglass till, Mums!  
  

Kommentera här: