Saffranskladdkaka med Vit choklad

 
Detta recept är ett av få på bloggen som inte är mitt eget, utan det är provbakat från ICA. Receptbilden är min dock. Denna kladdkaka blev precis lagom kladdig och lite mjukseg. Jag serverade den med lingongrädde gjord på 2 delar vispgrädde och 1 del grekisk yogurt samt lite råröda lingon

100 g smör
1/2 g saffran
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl (2 dl motsvarar 120 g)
smör till formen
 
Sätt ugnen på 175°C.
Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (för 12 bitar).
Smält smöret i en kastrull, ta kastrullen från plattan. Rör ner saffranet.
Bryt chokladen i mindre bitar och lägg ner dem i smöret, rör om så att chokladen smälter.
Blanda ägg och socker i en skål. Rör ner smörblandningen och vänd ner mjölet.
Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna i formen på galler.
 
Låt kakan bli ordentligt kall innan den serveras. 
 
Vi provade även årets glögg efter lite tvekan. Mango lät gott i kombination med kryddor och på vitt vin. Hade hört goda betyg om glöggen, men nej, för mig var denna ingen höjdare. Var skeptisk till spiskummin bland kryddorna och tycker inte att den platsar i ett sött vin. Denna glögg kändes inte alls så traditionell och smakade verkligen helt annorlunda. 
 
 

Kommentera här: