Min Sicilianska Mandelnougat

Syftet med denna nougat var att få den så lik en nougat jag testa från Sicilien. Den var lite mjuk och fudgig i konsistensen. Jag ville alltså inte ha en seg nougat. Därför kokade jag inte upp allt socker till en sockerlag utan vispade in en del av sockret den kalla marängsmeten. Smaken på denna nougat blev väldigt god, men den fick inte rätt segfluffiga konsistens, så detta recept måste jag göra om. Egentligen hade jag kokat upp en annan sockerlag innan med honung och mer glukossirap, men jag råkade bränna sockerlagen och fick slänga den, så detta recept blev hastigt ihopslängt och då går det som det går =) 
Sparar receptet som minnesanteckning. Det var dock lite kul att sonen som normalt sett avskyr alla sötsaker och bakverk som innehåller citron, tyckte att dessa nougatbitar var jättegoda. Han tyckte att de påminde om mammas Lyxiga Julgröt, vilket jag håller med om. 

rivet skal av 3/4 ekologisk citron
125 g skållad lättrostad mandel
(micrar efter skollning för att torka ut på 600 W i någon minut, sedan på 200 varmluft en stund)

40 g äggvita (vitan från ett stort ägg)
½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
 
Vispa upp ovanstående fluffigt så att marängen inte rinner när man håller upp vispen.
 
1 dl vatten
2½ dl strösocker
1 msk flytande glukos

Koka ovanstående utan att röra till 141 grader. 
Häll ner i en tunn stråle under vispning av marängen. Vispa i någon minut tills allt är blandat. Vispa sist ner citronskal och mandlar och häll upp den ljumma smeten på ett oljat bakplåtspapper. Vik in kanterna på pappret och kavla ut till en jämn rektangen. 
 
 

Kommentera här: