Frasig Hemmapizza

 
Mina föräldrar brukar göra pizza ganska ofta, det blir panpizzevarianten och bakad på italiensk manér. Jag har gjort pizza hemma ett fåtal gånger med olika resultat. Jag har oftast inte blivit nöjd med degen som jag tycker har blivit för tjock och ibland har jag fått botten för hård eller för ofrasig mm. Igår gav jag mig på ett nytt försök efter många år och lite visare av erfarenhet än tidigare samt påläst på flera håll.
 
Denna gång provade jag ett nytt mjöl med hög proteinhalt. Degen fick jäsa långsamt som på pizzerior och jag använde mindre jäst. Metoden för utbakning hämtade jag ifrån ICAs Bufférecept på Pizzadeg Romana 

Jag provade sedan 2 olika gräddningsprinciper och gjorde tillsammans med våra gäster en utvärdering. Första metoden gick ut på att förvärma bakplåten på mycket hög värme och sedan lägga över pizzan som bakats ut på ett bakplåtspapper och grädda långt ner i ugnen. Resultatet blev en botten som fick en knaprig och helt tät skorpa undertill. 

Andra metoden gick ut på att olja in plåtarna, baka ut pizzan, lägga på fyllning utan förgräddning, grädda långt ner i ugnen på endast undervärme. Denna pizza blev mycket bättre enligt alla. Den fick en väldigt frasig/krispig och delikat botten. Denna pizzabotten blev precis så som jag ville ha den, ganska tunn, krispig botten med en mjuk deg och med en god smak (utan jästsmak!)

Vi har i efterhand även provat att förgrädda pizzabotten med tomatsåsen mitt i ugnen och sedan gräddat klart pizzan med påläggen mitt i ugnen, denna metod fungerade också bra. Kan inte riktigt bestämma mig vilken som blev bäst, men om degen är tjock rekommenderas förgräddning, har du knådat ut degen väldigt tunnt behövs inte förgräddning. 
 
Receptet ger 3 pizzor på medelstor plåt

Pizzadeg DAG 1

30 g färsk jäst 
5 dl kallt vatten
2½ msk olivolja
½ tsk socker
½ tsk honung
3/4 tsk salt 
vetemjöl av god kvalitet, tex Vetemjöl Special (jag använde Tipo 00 från Ramlösa kvarn) Måttar ej mjölet, känner mig fram. Riktmått: ca 680 g

Lös upp jästen i en mindre del av vattnet i en väl rymlig bunke. Tillsätt resten av vattnet, hälften av oljan, socker, honung och salt. Rör tills allt löst sig. Tillsätt sedan hälften av mjölet och arbeta in det väl. Tillsätt mer mjöl, men spara en liten del så att du kan känna dig fram om det behövs. (Degen ska vara kladdig och ganska lös) Tillsätt samtidigt resterande olja. Arbeta degen i några minuter. Degen kommer vara ganska klistrig, det är normalt, tillsätt inte mer mjöl för att degen inte ska klibba. 

Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Vik den över sig själv. Låt jäsa 5 minuter på bordet. Upprepa ytterligare två gånger tills du får en slät och rund degboll. 
Lägg degen i en bunke och täck med plastfolie. Ställ i kylen minst 12 timmar. 


Tomatsås DAG 1
Tomatsåsen kan med fördel göras dagen innan, så att smakerna hinner sätta sig samt att såsen är kall när den ska bredas på degen. 

1 burk finkrossade tomater (gärna Mutti)
1 msk tomatpuré (jag använde Muttis)
1 vitlöksklyfta
olivolja
½ tsk salt
½ tsk socker
1 msk färsk basilika, finhackad
oregano efter eget tycke ½ - 1 msk
maizenaredning

Fräs vitlöken på medelvärme i lite olivolja i en medelstor kastrull. Tillsätt alla ingredienser utom redningen. Låt småputtra på svag värme i några minuter. Tillsätt maizenaredning, låt puttra ihop någon minut, låt svalna och ställ kallt. 

 
Min favoritfyllning ("Vegetarisk med Skinka")
Min favorit på pizzeran har blivit Vegetarisk pizza med extra skinka. Jag gillar kronärtskocka och de grönsaker som är på pizzan, men utan skinkan kändes pizzan tam, så det fick bli lite skinka. Jag trodde att man skulle höja på ögonbrynen åt denna variant, men ingen pizzabagare har reagerat =) De är nog vana med diverse konstigheter. 

ca 300 g kokt skinka av god kvalitet, skuren i bitar
ca 2 dl svarta urkärnade oliver, hela
2 små lökar, gul eller röd
2 grillade paprikor, strimlade (jag använder Fontanas som är supergoda), går även bra med färsk paprika
ca 150 g färska champinjoner, skivade eller burkchampinjoner
1-2 burkar kronärtskockshjärtan
ca 500-550 g riven ost (gärna 50 % mozzarella och resten hushållsost, Wernerssons PizzaMix rekommenderas inte!)
oregano
 
+ lite mjöl till utbakning
+ olja till plåtarna
+ bearnaisesås till servering

DAG 2:
Ta ut bunken och låt stå i rumstemperatur ca 1 timme. Sätt ugnen på 250°C. När ugnen är varm, ändra till bara undervärme. 
Olja in 3 plåtar med matolja. (ett tunnt lager räcker)
Lägg degen på mjölat bakbord. Dela i 3 lika stora delar.

Kavla ut degen till en ca 30 x 40 cm stor platta. Degen kommer att vara ganska seg om du använt proteinrikt mjöl. Degen kan då stretchas genom lyfta degen och låta den hänga, stretcha försiktigt kanterna på degen om de är tjocka. 
Lägg degen på den oljade plåten. Pressa ut degen ytterligare så att den blir hyfsat jämn. Det gör inget om kanterna är lite tjockare. Bred på 1/3 av tomatsåsen. Lägg sedan på skinka, ost, och toppa med resterande grönsaker på toppen.  

Sätt in plåten näst längst ner i ugnen. Grädda tills osten smält och botten fått en svag gyllene färg. Toppa med extra Oregano när pizzan tas ut och klicka små cm-stora klickar av Bearnaisesås lite här och där. 

Pizzasallad (görs med fördel dagen innan)
en bit Vitål
matolja
vitvinsvinäger
salt
svartpeppar

Strimla salladen, skölj och droppa av ordentligt. Blanda i matolja, vinäger, salt och peppar, rör om och låt stå till nästa dag. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Denna pizza är gjord med tomat, tonfisk på burk(i olja), röd lök, svarta oliver och ost. 
 
 
 
 Pizzasalladen är enkel att göra och görs med fördel dagen innan, så smakar den som på pizzerian. 
 

Kommentera här: