TacopajPiroger

Idag blev det en variant av de Argentinska Piroger jag brukar fixa. Min son är inte förtjust i ägg och dottern gillar inte russin i fyllningen, så jag bestämde mig att göra som den tacopaj jag brukar göra, fast i pirogformat. Barnen blev nöjda och sambon också, men helt ärligt måste jag erkänna att även om dessa var goda så slår de inte de argentinska pirogerna för mig. Jag gillar brytningen med sött i deras  fyllning, äggen som ger lite tuggmotstånd i fyllningen samt de lite saltsyrliga oliverna. =D 
Degen till dessa piroger är väldigt smidig och lättarbetad och även väldigt god i smaken. Pirogerna går att förbereda och frysa in. 

Recepet ger ca 20 piroger, om man vill kan man göra en midre sats, men jag föredrar att göra lite fler när man ändå är igång och frysa in det som blir över.


Tacofyllning

750 g köttfärs
1 2/3 påse tacokrydda
3 gula lökar
0,75 dl vatten
smör till stekning
lite maizenaredning
 
Deg
12,75 dl vetemjöl
3 dl kokande vatten
300 g smör i små tärningar
1½ tsk salt

Ostkräm
2 dl creme fraiche
1½ dl texmexost
½ dl majonäs
+ lite ost att topppa med överst

Övrigt
jalapeños
cocktailtomater, ca 10 st
 
2 ägg till pensling

Bryn köttfärsen i smör, tillsätt kryddan, rör runt och tillsätt löken. Stek en stund och häll på vattnet. Lätt på lock och sänk värmen och låt puttra ca 40 min. Om det fortfarande är vätska kvar tillsätt lite maizenaredning för att få bort smuligheten. Häll upp köttfärsen på 2 fat och platta ut och låt svalna. 
 
Häll upp mjöl i en stor skål. Tärna ner smöret i pyttesmå tärningar. Tillsätt salt och rör runt och fördela smöret lite grann. Häll på kokande vatten och rör runt direkt. Arbeta raskt ihop degen och låt den vila en stund. 
 
Rör ihop ingredienserna till ostkrämen. 
Skiva cocktailtomaterna och finhacka jalapeños. 
 
Dela degen i 3 delar. Kavla ut degen ca 2 mm tunn.  Ta ut rundlar med en form ca 12 cm i diameter. Pensla tunnt längst halva kanten på degen. Om båda sidorna penslas, så fäster inte degen ihop. Lägg på en rejäl msk köttfärsfyllning, lägg på lite tomat och sedan en knapp msk ostkräm. Toppa med jalapeño och lite riven ost. Lyft upp kanterna på degen och för ihop sidan med ägg mot sidan utan ägg och pressa ihop degen 1½ cm in. Nyp ihop kanterna på degen och vik de lite över varandra. Ställ på en bakplåtspapperklädd form. Pensla pirogerna med uppvispat ägg. Grädda i 200 grader till pirogerna fått en fin färg. 
 
Servera med tacotillbehör. Vid servering ha gärna en lite gaffel och lägg på eller pilla ner lite tillbehör. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Om man vill kan man göra små plockmatspiroger också, då går det åt lite mer av degen, blir det fyllning över kan man äta det med lite potatismos eller ris till matlåda. Visst är de gulliga? Sånna här småpiroger hade jag på buffébordet när jag fyllde 30 år.
 
 
 
  
 
1 Hannah Margreta:

skriven

Häftigt!
Ska prova dedär någon gång!

Svar: =)
Mary Dane

2 emma:

skriven

vad fina de blev! måste testa

3 Angelica Wåhlin:

skriven

Men ååh, vad gott!

Kommentera här: