Baked Apple Trifle Cake

 
 
Har gjort denna kaka tidigare, dock lite annorlunda den gången då jag gjorde den i en större form och använde råa äpplen då. Denna gång hade jag äpplen i 2 lager. Denna äppelkaka blev så galet god att jag inte kan tro det själv. En riktigt 10-poängare! Väldigt saftig och äpplig och med flera olika strukturer och smaker som passar perfekt ihop. Denna kräver några extra förberedelser då äpplena ska stekas innan. Kakan ska vila i kylskåp 8-24 timmar innan servering. Jag hade lite dock bråttom att skära upp kakan då min bror tittade förbi på dagen så vi fikade med denna då. Jag lade in resten i frysen och skar senare upp några bitar och då var det mycket lättare att få riktigt fina bitar. 
Receptet är anpassat för en springform på 19 cm. 


Smultopping
75 g smör
2 msk strösocker
2 msk farinsocker
½ krm salt
1½ dl vetemjöl
ca 1½ tsk sirap

Mandelmassebotten
1 stort ägg
1 äggula
200 g mandelmassa
30 g smält smör
3/4 dl vetemjöl
lite mandelessens
lite salt
 
Äppelfyllning
(måtten anges dubbelt då äpplena steks i 2 omgångar)
8 små rödgröna äpplen, delade i mindre bitar
1½ +1½ msk smör
1 + 1 msk vetemjöl
½ + ½ msk sirap
1 + 1 msk socker
lite vaniljsocker
ev någon msk vatten
 
Philadelphiafyllning
200 g Philadelphia
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
 
 
+ lite kanel
 
 
Börja med att hacka ihop ingredienserna till smulorna. Säll in i kylen. 
 
Riv mandelmassan. Vispa i ägg, smält smör, mjöl och salt. Häll i en bakpappersklädd springform på 19 cm. Grädda i 225 grader tills botten ser lätt gyllenbrun. Sänk värmen till 175 grader.  
 
Rör Philadelphiaosten mjuk i en bunke, blanda i ägg, socker och vaniljsocker och rör om försiktigt, ställ in i kylen. 
 
Dela upp äppelbitarna i 2 omgångar. Smält smör i en stekpanna, häll på mjölet och sirap och häll ner hälften av äppelbitarna, socker och lite vaniljsocker. Stek på hög värme i några minuter. Tillsätt lite vatten om det behövs. Häll äpplena på mandelmassebotten och strö på lite kanel (jag tog väldigt lite kanel) Häll på Philadelphiafyllningen och ställ in i ugnen. (jag körde varmluft) Fortsätt att steka nästa omgång äpplen. Ställ åt sidan medan kakan blir klar. Kakan tas ut när den precis börjar bli stabil. Den ska inte gå sönder för mycket när äpplena hälls på, men inte vara färdiggräddad heller då fyllningen inte får bli grynig. När äppelröran fördelats över philadelphiafyllningen är det dags att fördela smuldegen på toppen. Grädda därefter kakan mitt i ugnen i 200-225 grader. Jag hade varmluftsfunktionen här också, så att smulorna skulle bli klara snabbt. 

 
 
 
 
Här är kakan fortfarande inte helt kall och då är den lite svårare att skära upp.
 
 
 
 
 
Så här perfekta snitt får man om man fryser in kakan och skär upp den.
 
Portionsinpackade, perfekt att ta fram när man är sugen på något galet gott till kaffet. 
1 Veronica Wallgren:

skriven

Åh vad gott!

Svar: Tack så mycket. Ja denna dessert är väldigt delikat.
Mary Dane

Kommentera här: