Layered Pumpkin Cheesecake

 
 
 
Idag provade jag att baka med pumpa för första gången. Väldigt spännande och lite nervöst. Pappa brukade göra karamelliserad pumpa när jag bodde hemma. Man använder släckt kalk vid tillredningen vilket ger en krispig yta på pumpan och inuti blir det som en kräm. Lite som en pumpapralin. Pumpalagen smaksätts med vanilj. Det var länge sedan jag åt dessa nu. Blev sugen på att testa att baka något med pumpa när jag såg att ICA Maxi hade massa roliga sorter, så jag köpte hem 2 sorter. Av den ena blev det en Pumpacheesecake i flera lager då jag älskar kladdiga kakor i flera lager och av den andra en pumpasoppa med lök och potatis. 

Uppdatering: Nu har vi provsmakat kakan och jag kan tycka att pumpafyllningen blev lite för lös, vilket gör att hela cheesecaken saknar lite struktur och blev lite plafsig. Kanske tog jag ut cheesecaken för tidigt? Botten blev tyvärr lite väl tjock också och även undergräddad. Ibland lyckas man inte helt. =( Jag har dock justerat måtten i recepet nedan till det jag tror passar bättre. Troligen blir det lite pumpapuré över, går perfekt att använda i morotskaka eller i vanlig sockerkaka och går även bra att frysa in. 

Pajbotten
100 g smör, rumsvarmt
2 msk farinsocker
2 msk socker
3/4 krm kanel
½ dl pecannötter, finhackade
3/4 krm salt
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Hacka ihop smör, socker, kanel och hackade pecannötter. Tillsätt salt och mjöl blandat med bakpulver, hacka ihop och häll ut degen i en bakpapperklädd form. (min form är 21x25 cm). Bred ut degen med baksidan av en sked. Grädda i 175 grader ca 20 min eller tills degen verkar gräddad. (Degen får inte vara rå med ska inte ta färg). Sänk värmen om botten börjar ta färg.  
 
Philadelphiafyllning
400 g Philadelphia
1½ tsk vaniljsocker
3/4 dl strösocker
2 små ägg 
 
Vispa ihop Philadelphia med sockersorterna. Tillsätt äggen och rör ihop försiktigt. Vispa inte med elvispen på slutet då kan krämen bli rinnig. Separera 1 dl av krämen till pumpafyllningen. Häll fyllningen på pajbotten. Ställ in i frysen ca 1-1½ h.
 
 
Pumpapuré
1 muscatpumpa på ca 1 kg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
vatten så det täcker köttet

Rensa pumpan och skär i mindre bitar. Häll på socker samt vaniljsocker och vatten så det precis täcker pumpabitarna. Koka tills bitarna är mjuka. Häll av vattnet. Låt stå på lägsta värmen 5 minuter till. Mixa med stavmixer och häll upp på ett fat. Micra på högsta effekt ca 5-6 minuter så att en del av vätskan dunstar bort. 


Pumpafyllning
1 dl Philadelphiafyllning
2 dl pumpapuré 
2 ägg
2 krm kanel
1 dl dulce de leche

Blanda alla ingredienser och ställ i kylen medan Philadelphiakrämen stelnar i frysen. Sätt ugnen på 175 grader. 

Montering
Ta ut pajen från frysen och häll på Pumpafyllningen, bred ut smeten jämt och ställ i vattenbad mitt i ugnen.  
Grädda i ca 35-40 min eller tills fyllningen precis stelnat. Låt pajen svalna och ställ kallt i några timmar, gärna över natten. 
 
Toppping 
2 dl grädde (jag vispade även ner 1½ msk vit chokladmoussepulver och ca 1 tsk vaniljsåspulver för lite bättre densitet i krämen)
socker
dulce de leche
hackade rostade pecannötter

När pajen är helt kall, vispa ihop grädde och socker och bred över pajen, toppa med dulce de leche som spädes med lite vatten för att få den rinnigare samt strö över hackade rostade nötter. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: