Saffranskrans med Mandelkräm

Idag provade jag på att baka 2 annorlunda Saffransbakverk. Först gjorde jag en butterkaka i form av små rosor fyllda med mandelkräm. Sedan gjorde jag en stor krans med rejält med mandelfyllning i hela kransen och russin. Denna blev helt gudomlig.
 
Saffransdeg
50 g jäst för söta degar
2 påsar à 0,5 g saffran + ½ tsk socker
5 dl mjölk, 1,5 %
2 msk socker

1,9 dl socker
200 g rumstempererat smör
3/4 tsk salt
1 vispat ägg

ca 13 dl Manitoba Cream (eller vetemjöl Special)

+ Mandelkräm, se nedan
+ 1 dl russin
+ Sockerlag, se nedan

Mortla saffranet noga med lite ½ tsk socker, tillsätt ½ tsk vatten och mortla en stund till. 
Värm mjölken till 37 grader. Häll ner saffranet, se till att få med allt, jag häller även ner lite mjölkblandning i saffranspåsen och sköjer med. Blanda saffransmjölken med smulad jäst i en bakbunke. Tillsätt 2 msk socker och 5 dl av mjölet. Det ska bli en tjock smet. Täck och låt smeten vila i ca 20 min. 

Rör ihop det rumstempererade smöret med sockret. Vispa upp ägget. 
Tillsätt äggvispet och smörblandningen tillsammans i degen. Rör ner mjölet lite i taget tills degen börjar kännas smidig, till min deg gick det åt ca 13 dl mjöl totalt. Arbeta degen ca 10 min i bakmaskin, längre om du knådar för hand. Jäs övertäckt i 1 timme.

Mandelfyllning Lyxig (det går även bra att använda ca 500 g Mandelmassa istället för mandelmjöl och florsocker)
200 g florsocker 
280 g mandelmjöl, jag mixar mina mandlar(utan skal) i en kaffekvarn tillsammans med lite florsocker
200 gram tärnat smör, rumsvarmt
lite mandelextrakt eller en droppe bittermandelessens (var försiktigt med doseringen om du använder bittermandelessens)
2 ägg
 
Häll mandelmjöl, florsocker och det tärnade smöret i en skål. Arbeta ihop till en homogen massa med en sked. Vispa ner äggen ett i taget. 
 
Sockerlag 
1 dl strösocker
1 dl vatten
½ krm salt
2 droppar mandelessens(ej bittermandel, för starkt)

Koka upp ingredienserna till sockerlagen och ställ åt sidan.

Dela degen i 2 delar. Kavla ut första delen tunnt. Bred på mandelfyllningen och strö över russin. Rulla ihop precis som med vanliga kanelbullar. Dela rullen på hälften på längden nästan ända till kanten, men låt degen sitta ihop längst ut. Tvinna deghalvorna runt varandra och lyft över på en bakpapperklädd plåt. Forma till en ring. Låt jäsa ca 40 min. Gör nästa krans ca 15 min efter du blivit klar med den första. 

Ställ in i 200 grader varm ugn, i mitten eller något ovanför. Sänk värmen efter 5 min till 175 grader. Jag tog inte tid på min kaka, utan kände med en trätandpetare och tog ut den när den verkade klar. 

Pensla kransen med sockerlagen direkt när den tas ut ugnen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här hittar du receptet på Saffransbutterkakan
 
 

Kommentera här: