Marias kryddiga pepparkakor

Idag mysbakade jag och dottern pepparkakor, en mysig jultradition. Denna gång provade jag att justera ett av de recept jag bakat med förr. Jag minskade på sockret för att få lite sprödare och mindre knapriga pepparkakor samt att jag hade i mer kryddor i degen. Då dottern ville baka samma dag gjorde jag degen lite fastare också än mitt tidigare recept. 
Dessa pepparkakor blev precis så som jag alltid velat ha dem, kryddiga och perfekt spröda. Jag har bakat några olika recept och i vissa recept ingår pomerans eller kardemumma, men jag föredrar kryddning med bara ingefära, kryddnejlika och mycket kanel, då smakar de som de klassiska pepparkakorna från Annas som är min favorit. 
  

ca 45-50 st medelstora pepparkakor

110 gr smör 
0,8 dl sirap
0,66 dl strösocker
0,66 dl farinsocker
1 dl mellangrädde
2 tsk ingefära
2 tsk kryddnejlika
4 tsk kanel
350 g vetemjöl
2 tsk bikarbonat


Smält matfett och sirap på svag värme och rör sedan i övriga ingredienser. Ställ degen kallt i några timmar. Ta ut figurer på bakbord, helst inget mjöl, för då tappar kakorna smak. 
Grädda  i 175 grader tills kakorna fått en fin färg. 

 

Kristyr
2 dl florsocker
1 äggvita av ett litet ägg
½ tsk ättiksprit, 12 % eller citronsaft

Rör ihop ingredienserna till kristyren. Dela eventuellt upp i flera skålar och färga i olika färger.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Med lite kristyr blir pepparkakorna festligare. 
 

Om man ska baka pepparkakshus är detta recept  superbra, då denna deg ger hårdare pepparkakor. 
 

 
1 Fani:

skriven

Åh men så fina de var :) Älskar pepparkakor med glasyr på, och särskilt extra kryddade :)

Svar: Tack jag har dock inte provat detta recept än, men ska göra det till julen. =)
Mary Dane

2 JUNITJEJ:

skriven

Så sugen jag blev på pepparkakor nu!

Svar: Ja...jag med, vill prova detta recept snarast. =)
Mary Dane

Kommentera här: