Vita ChokladKladdkakeCookies

 

Har de senaste dagarna varit så sjukt sugen på att baka vita chokladcookies med jordgubbar och idag orkade jag inte hålla mig längre, medan jag lagade maten svängde jag ihop en smet på känn. Resultatet blev inte precis vad jag hade väntat mig, men ändå väldigt trevligt. Istället för vanliga lite tuggiga och rejäla cookies, så blev dessa lite tunnare och som små minikladdkakecookies. Mjuka och lite sega i kanterna. Om man vill ha lite stadigare kakor som inte är mjuka i mitten utan sega rakt igenom kan man öka mjölet med ½ dl. Jag hade både vit smält choklad i kakdegen samt hackad vit choklad inuti, men nästa gång skippar jag nog den hackade vita chokladen, då jag inte är så förtjust i vanlig vit choklad som den är, men i smeten kommer chokladen till sin rätt. Om man vill kan man ha mjölkchokladbitar istället. Jag sparar detta recept för dokumentation. 

110 g vit choklad
115 g smör
1½ dl strösocker
jag hade även 1 msk karamellsocker som består av karamell gjord av socker som jag malt, ta lite extra strösocker eller lite farinsocker istället. 
1 ägg
½ krm salt
knappt 3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ dl frystorkade jordgubbar eller hallon
2½ msk dulce de leche
2 tsk florsocker
lite vatten
 

Häll smör och vit choklad i en kastrull. Sätt på lägsta värme, rör hela tiden till chokladen smält, smöret däremot ska inte smälta utan bara bli lite mjukt och krämigt. 
 
Rör ihop socker med smöret. Tillsätt ägget och sedan mjölet blandat med salt och bakpulver. Rulla degen till en rulle och skär i bitar och lägg på bakplåtspapperklädd form. 
 
Grädda i 160 grader i ca 10 min. Kakorna ska precis börja få lite färg i kanterna och se lite torra ut på ytan. 
Tryck fast lite frystorkade jordgubbar medan kakorna är ljumma. 

Rör ihop dulce de leche med lite florsocker och vatten. Ringla över kakorna. 


 

Kommentera här: