Punchrulletårta

 
Inte världens syggaste tårta precis! Haha! Men ville testa något nytt till min dotters födelsedag. Då hon älskar punchrullar ville jag göra någon form av tårta med denna smak. Jag funderade på många olika varianter. Någon med chokladbotten och en marsicreme, typ en frangipanekräm med smak av pistage. Eller så tänkte jag en pistagebotten med arrakskräm. Dessa skulle jag täcka med marsipan och dekorera kanterna med choklad, så att det skulle bli en stor dammsugare, men det kändes inte så delikat, så till slut bestämde jag mig för att göra en rulltårta med randigt mönster och utan marsipandekoration. Blev det någon rulltårta då? Nääää....
 
Tänkte ju inte på att mandelmjölet som jag ville ha i för att få lite marsipan/pistagekänsla, skulle ge rulletårtebotten andra egenskaper . Mandelmjöl håller till skillnad från vetemjöl inte ihop lika bra då stärkelse och gluten saknas, så min botten sprack tyvärr. Istället fick det bli en liten delikat tårta. Jag gjorde 3 tårtor och blev mest nöjd med denna och den smakade verkligen punchrulle, fast inte lika söt. Nom Nom. Om man vill göra denna som rulltårta rekommenderar jag en vanlig smet istället. Rekommenderar även att man då ökat på måtten något, denna smet räckte ganska precis till min ugnsform, men för att inte behöva pressa ur de sista dropparna smet kan det vara vra att ha lite smet tillgodo. 

Grund
3 ägg
1½ dl strösocker
100 g mald mandel
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mandelmjölet med bakpulver och tillsätt. Dela upp smeten i 2 byttor och lägg till vardera ingredienser enligt nedan. 
 
Tillägg Smet 1
½ msk vatten
½ msk arrakssirap (essens köpt på bageri från märket Kobia, den smakar verkligen arrak/punch)
½ dl kakao
ca 1,1 dl Finax Glutenfri mix (skriver ca mått, då jag inte minns exakt hur mycker mjöl jag tog)
 
Tillägg Smet 2
½ msk vatten
lite mandelesses (om du använder bittermandeleesens ta ytterst lite, typ en minidroppe)
lite pistageessens (min är köpt på Essensfabriken, den smakar lite lätt fruktigt, man får inte ta för mycket här heller, har även provat Pistageeesens från LorAnn, den är INTE god ska nog prova att beställa från Borgeby Kryddgård också.)
grön pulverfärg eller hushållsfärg, (prova dig fram med lite i taget, smeten blir även mer intensiv när den gräddats)
ca 1,5 dl Finax Glutenfri mix

Rita linjer på baksidan av ett papper, vi ritade med 1,5 cm mellanrum och med 40 graders lutning. Häll chokladsmeten i en sprits och spritsa sedan efter linjerna, smeten ska täcka lite mer än hälften av linjen, med lite uttymme på vardera sida så att smeten kan flyta ut. Jag valde att börja med min chokladsmet då jag ville att den skulle dominera. 

Häll den gröna smeten i en annan sprits med ett långt och smalt munstrycke och spritsa de gröna linjerna. Sätt in i 225 grader varm ugn och sänk direkt till 150 grader. Ta ut när kakan rest sig och ser klar ut. Låt svalna en kort stund och lossa sedan från bakplåtspappret. 

Arraksfyllning: 
1,75 dl vispgrädde
150 g mjölkchoklad från Marabou tex
1,5 msk kakao
3 tsk Arrakssirap (essens från Kobia)

Värm alla ingredienser i en kastrull på låg värme. Rör hela tiden tills allt smält. Ta bort från värmen och låt svalna och ställ sedan kallt i några timmar.
 
Vispa senare upp krämen och fyll tårtan.
 
Ganaché
90 g ljus blockchoklad 
60 g mörk blockchoklad
0,9 dl vispgrädde

Värm alla ingredienser i en kastrull på låg värme. Rör hela tiden tills allt smält. Ta bort från värmen och låt svalna. Häll sedan över tårtan och låt lite rinna på kanterna. Ställ kallt. 
 
 




 

Kommentera här: