Mönstrad Rulltårta med Philadelphia & Jordgubbar

 
Igår kväll gav jag mig i kast me att prova en ny grej. Mönstrad rulltårta. Hade sett något Youtubeklipp för ett tag sedan och har sedan dess längtat efter att få prova detta. Idag kommer min syster och hennes båda barn på besök som nyligen fyllt år så jag tänkte att denna kunde passa fint. Jag behöver göra lite justeringar till nästa gång, bland annat kommer jag att göra mer smet tror jag, föredrar att ha tillgodo än att behöva tunna ut för mycket. Mina mönster blev inte heller så hårda i frysen och det var lätt hänt att man kom åt dem så att de flyttades eller blev lite förvrängda. Nu improviserade jag bara ihop ett recept, men ska nog kolla upp på nätet på liknande rulltårtor och se om de använder något härdande i mönstersmeten, tex smör som blir hårt i frysen. Eller så kan man förgrädda mönstren en kort stund innan resterande smet läggs på. Så här gjorde jag iallafall: 

Rulltårtsbotten
3 ägg
1½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
lite vaniljsocker
ca 1 msk vatten
+ valfri färg, jag använder pulverfärger

Philadelphiafyllning
2,25 dl florsocker
lite vaniljpulver
2 msk ljummet smör
150 g Philadelphia

Övrig fyllning
2-3 dl frysta hackade jordgubbar
ca 1 tsk Fresta Marsan
ca 1 dl dulce de leche


Rulltårtsbotten: 
Vispa ägg och strösocker pösigt med elvisp. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt detta samt vattnet. Ta ut lite av smeten i 2 skålar till mönstret. Färga dessa med de färger du valt. Färga resterade smet om du önskar. 

Lägg mönsterarket under ett bakplåtspapper och spritsa efter mönstret. Lägg in bakplåtspappret i frysen i någon timme och bred sedan över resterande smet. Börja att breda ut på den sidan som inte blir inåt, dvs sidan som syns, om man inte arbetar fort kommer den frysta smeten att tina upp och det är lätt hänt att man kommer åt mönstret. OBS! Man får bara arbeta på ytan när man fördelar smeten. Sätt in mitt i 225 grader varm ugn och sänk direkt till 200 när du sätter in plåten. Ta ut när rulltårtbotten lyft och fått lite lätt färg och verkar klar. Vänd upp botten på ett sockrat baplåtspapper och dra försiktigt bort första bakplåtspappret. Rulla ihop botten försiktigt och låt vila i någon timme. 

Fyllning: 
Vispa ihop det ljumma smöret med lite florsocker samt vaniljen, tillsätt lite Philadelphia och lite florsocker och vispa. Fortsätt att tillsätta lite i taget tills allt är slut. Ställ fyllningen att vila i kylen. 

Hacka ihop jordgubbarna när de börjat tina lite, Häll på lite Fresta Marsanpulver, detta binder upp vätskan. Låt stå en stund och tillsätt eventuellt mer om det behövs när jordgubbarna tinat. 

Rör dulce de lechen mjuk så att den blir lättare att fördela. 

Montering: 
Rulla ut rulltårtbotten och bred på Philadelphiafyllningen. Fördela jordgubbar längst långsidan som blir inåt samt lite här och var. Ringla över Dulce de Lechen. Rulla ihop tårtan och plasta in samt lägg folie runt om och låt vila över natten. 


 
Rita ett mönster till rulltårtan, mönstret behöver inte täcka hela plåten då en del av rulltårtsbotten hamnar inåt. Ett tips är att leta ett mönster på Internet och skriva ut. Jag hade ingen skrivare till hands så därför ritade jag istället. Jag ritade några mönster och måttade ut punkter på ett annat papper och kalkerade sedan mot ugnsrutan. Dagtid fungerar även fönster, men nu var det kväll  =)  
 
Ta ut lite smet till mönstret och färga. Jag tog ut till hjärtan och prickar. Färgade rosa resp vit. Övrig smet färgade jag lite ljusrosa. 
 
Sätt bakplåtspappret över mönstret du ritat eller skrivit ut och spritsa ovanpå. Jag använde Wilton texttyll nr 2. Sätt in pappret i frysen i ca 1 h.  
 
 
 
Rulltårtan rullas upp medan den svalnar, låt den vila i någon timme innan fyllningen läggs på. 
 
 

 
 
Philadelphiafrostning, Marsanjordgubbar och Dulce de Leche, så gott tillsammans 
 
Min syster bakade en härlig Drottningpaj också, så mysigt att baka tillsammans med nära och kära. 
 

Kommentera här: