Hallon- och Aprikostårta

Denna tårta gjorde jag tillsammans med 2 andra tårtor när min dotter fyllde 17 år. Alla personer har så olika smak och det var lite intressant att alla 3 tårtor var uppskattade, men ändå hade de jag frågade olika favoriter. De två andra tårtorna var med choklad, varav en en punchrulleinspirerad tårta som var ganska kompakt liknande delicatos bakverk, sedan en chokladbollssmakande tårta med browniebottnar penslade med kaffe fylld med moccamousse och toppad med chokladganaché och små chokladbollar. För att bryta av lite ville jag även ha en luftigare och fräschare tårta, så då blev det denna. Hallonmoussen gjorde jag själv, men den vita chokladmoussen ovanpå fuskade jag med och använde en pulvermousse från Kockens, hade då redan stått i många timmar i köket och orkade inte göra en egen mousse, men jag rekommenderar att man gör det, då den köpta är ganska tråkig, men däremot väldigt lätt vilket passade bra med de andra tårtorna. 


Tårtbotten
2 ägg
2 dl socker
2/3 dl ljummet vatten
1 tsk bakpulver
2 dl mjöl (eller byt ut mot Finax glutenfria mjölmix)

Sätt ugnen på 175 grader. 
Smöra en 24 diametersform. Använd gärna smörpapper i botten.
Vispa ägg och socker. Blanda mjöl och bakpulver. 
Häll upp vatten och tillsätt i smeten. Häll i mjölet och vispa lite till.
Grädda i nedre delen av ugnen tills bakstickan känns torr.


Hallonmousse
2½ gelatinblad
250 g frysta hallon, tinade
några droppar citronsaft
½ dl socker
2½ dl vispgrädde

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. 
Häll hallonen i en kastrull med socker och lite citronsaft. Koka upp snabbt och passera hallonen genom en finmaskig sil. Lägg ner gelatinbladen och rör tills de löst sig. Rör ner grädden och ställ kallt i några timmar. 

Fyllning och topping
½ burk konserverade aprikoser + någon matsked sirap
1/3 dl florsocker
lite pulvermarsan

ca 2 msk hallonsylt
½ paket vit chokladmousse på 1,25 dl mjölk
1 paket färska hallon

Montering
Skär aprikoserna i små tärningar. Blanda i florsocker och lite pulvermarsan så att vätskan binds upp. 

Vispa ihop den vita chokladmoussen, jag bytte lite grann av mjölken mot lite vispgrädde. 

Dela tårtbotten i 2 delar, skär eventuellt bort lite på botten om någon är för tjock. Detta kan man göra genom att dra med sågande rörelser med en tätt tandad kniv snett över tårtbotten fram och tillbaka. 

Vispa upp hallonmoussen. Dutta med en pensel med  aprikossirapen på tårtbotten. Häll på hallonmoussen, eventuellt blir det någon dl mousse över. Strö över aprikoser och lägg på nästa tårtbotten. Bred på ett tunnt lager med hallonsylt. Dekorera med vit chokladmousse och färska hallon. 



 
 
Det fick bli en liten minitårta också till min dotters glutenintoreranta kusin. Punchtårtan och Chokladbollstårta är glutenfria. 




Kommentera här: