Glutenfri Exotisk Påsktårta

 
Denna tårta kan nog vinna året pris i fulaste påsktårtan. Riktigt groteskt utseende. Så kan det gå när man bara svänger ihop något utan större planering. =D Haha! Men god kommer den iallafall att vara, det är jag säker på. Jag provsmakade den exotiska gelén ihop med Philadelphiaglasyren och de är underbara ihop. Detta recept är ganska likt andra recept jag gjort, men den exotiska gelén gjorde jag lite annorlunda denna gång och kakan är även glutenfri denna gång. 

 
Kakan
2 ägg
2 dl strösocker 
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
rivet skal av en citron
2½ dl Finax Mjölmix
1 dl solrosolja
3 dl fint rivna morötter
+ smör och kokos till formen

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner olja, morötter och citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Rör ner blandningen i äggsmeten. Häll smeten i en smord och kokosad form cirka 20x30 cm. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 25-30 min. Tag ut kakan och låt den svalna.


Glasyr

3 dl florsocker 
1½ tsk vaniljsocker
2 msk rumsvarmt smör 
200 g Philadelphia 


Vispa smöret, vaniljsocker och lite grann av florsockret slätt, tillsätt lite philadelphia och lite florsocker i taget i flera omgångar tills allt är slut. Fortsätt att vispa en stund så glasyren blir luftig och fin. Bred glasyren över morotskakan. 


Topping och fyllning
ca 1 dl mangopuré (barnmatsburk)
2 passionsfrukter
7 persikogodisar från Haribo
ca ½ dl florsocker

+ Godis till dekoration

Värm upp mangopuré, florsocker och passiosfrukt i en kastrull. Micra persikogodisarna på låg effekt, pausa och rör om då och då tills allt är smält. Häll ner gelén i mangopurén under omrörning. Låt svalna. 

Jag fyllde först en sprits med lång och ganska smalt munstycke och gjorde ett antal hål i kakan med spitsmunstycket och spritsade ner den gula gelén i hålen. Därefter ringlade jag resterande gelé ovanpå kakan och dekorerade med godis. Egentligen var det tänkt att jag skulle delat kakan i 2 delar och haft lite Exotisk gelé samt lite Philadelphiafyllning på det, men jag vågade inte dela kakan då min erfarenhet av glutenfri smet har varit blandade. En gång när jag skulle skära en kaka på mitten föll allt sönder. 

 

Kommentera här: