Chokladbolltårta

 
Ytterligare ett test som jag gjorde till min dotters födelsedag. En kaffesmakande tårta dekorerad med chokladbollar. Tårtan blev glutenfri idag då min dotters kusin är glutenintolerant. Är inte helt nöjd med den glutenfria botten som lätt gick sönder, så nästa gång använder jag nog vanligt vetemjöl. Nästa gång kommer jag även att göra en hemmagjord moccafluff genom att smälta ljus och mörk choklad i grädde och tillsätta pulverkaffe. Jag föredrar en kompaktare tårta som man tar en mindre bit av. 

Chokladbollar
150 g smör rumsvarmt
4,5 dl glutenfritt havregryn
1,5 dl strösocker
4 msk kakao
3 msk starkt kaffe
kokos

Mixa havregrynet lite grann. Häll alla ingredienser i en matberedare och mixa ihop. Rör ihop för hand om det behövs. Rulla bollarna i kokos. 

Browniebotten
150 g smör
140 g mörk choklad
3 ägg
3 dl socker
3 dl glutenfritt mjöl från Finax
1 krm salt
1tsk vaniljsocker
½ dl mald kokos

+ några msk kaffe att pensla på botten
 
Smöra en springform på ca 24 cm. 
Smält smöret med chokladen på låg värme. Rör hela tiden och när allt är löst, ställ åt sidan att svalna. 
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda resterande torra ingredienser i en liten bunke och häll ner i äggsmeten. Börja vispa och häll samtidigt ner chokladkrämen. Grädda mitt i ugnen i 175 grader tills kakan känns klar med sticka. 
 
Moussefyllning 
1 påse Ekströms chokladmousse med krisp
½ dl starkt kaffe
1½ dl mjölk
ca 40 g mörk choklad
½ msk smör

Smält smör med choklad och ställ åt sidan. Vispa ihop mousspulver med kaffe och mjölk. Tillsätt chokladen mot slutet. Låt stå en stund. 
 
Ganaché
45 g ljus blockchoklad 
30 g mörk blockchoklad
0,45 dl vispgrädde
 
Värm alla ingredienser i en kastrull på låg värme. Rör hela tiden tills allt smält. Ta bort från värmen och låt svalna. Häll sedan över tårtan och låt lite rinna på kanterna. 

Montering
Dela browniebotten i 2 delar. Pensla med kaffe. Bred på moccamoussen och lägg på nästa botten. Bred på mer moccamousse och runt kanterna. 
Häll ganache utmed kanterna och precis på kanten så att det rinner ner. Toppa med chokladbollar. Ställ tårtan kallt. Ta fram tårtan ca 1 h innan servering. 


Chokladbollstårtan syns längst bak i bilden. Här ihop med en Punchrulletårta och en Hallon- och Aprikostårta 

Kommentera här: