Studenttårtor


Till min sons student bakade jag tårtor som täcktes med sockerpasta, det var första gången jag provade detta. Måste dock medge att jag föredrar marsipan, när jag köpte sockerpastan till studenmössorna visste jag inte att det fanns vit kavlingsmarsipan att köpa, så nästa gång kommer jag att använda marsipan istället då jag upplever sockerpastan som kompakt och seg och med en viss bismak. Jag valde att göra en lite syrlig hallongelé och en vit chokladkräm som balanseras med Philadelphia för att inte bli så söt. 

 
Saftiga glutenfria bottnar, jag använde ca 2,5 gånger satsen nedan till 2 tårtor på 22 cm i diameter och hade 3 tunna lager i tårtan. Bottnarna spritsades ut då jag tycker att glutenfritt är ganska svårt att dela. 

2 ägg
2 dl strösocker 
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
rivet skal av en citron
2½ dl Finax Mjölmix
1 dl solrosolja
3 dl fint rivna morötter
+ smör och kokos till formen
 

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner olja, morötter och citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Rör ner blandningen i äggsmeten. Spritsa ut smeten på bakplåtspapper och grädda i omgångar. 

********** 

Vit chokladfyllning till 2 tårtor 22 cm,
denna kräm vad väldigt smaklig och luftig, typ väldigt god glasskräm. Ska nog använda denna som frosting på cupcakes någon gång. 

250 g vit Marabou Choklad
250 g Philadelphia
ca 1,3 dl vispgrädde
ev lite florsocker

Smält chokladen över vattenbad. Häll Philadelphian i en bunke, häll ner den ljumma chokladen under omrörning. Låt svalna. Vispa grädden, vispa in den i krämen lite i taget. 
 
********** 

Hallonfyllning till 2 tårtor
500 gram hallon, separera ca 1 dl
1 dl vatten
1½ msk potatismjöl
socker efter smak
4 gelatinblad, blötlagda i kallt vatten. 

Koka upp hallon med socker, potatismjöl som lösts upp i lite av vatten och vatten i en kastrull. Lägg ner gelatinbladen, rör om låt svalna. Passera hallonkrämen genom en sil med hjälp av en sked och häll sedan ner resterande hallon. På detta sätt får du en kräm med inte så många irriterande kärnor. 

********** 

Vit Chokladsmörkräm till 2 tårtor till spackling, detta kräm var väldigt god, men smälte ganksa fort när den stod i rumstemperatur. 

140 g osaltat smör, rumsvarmt. 
140 g philadelphilaost
140 g vit choklad
ev smak

Smält chokladen och låt den svalna något. Vispa ihop alla ingredienserna med elvisp.
 

Kommentera här: