Kanelbullekaka på riktigt

 
Idag kände jag för att prova 2 nya experiment på kanelbulletema, så det blev en kanelbullestolle med marsipanfyllning samt en annorlunda kanelbullekaka i långform. Jag experimenterade även fram ett nytt recept på kanelbullefyllning, detta eftersom jag ville ha en fyllning som höll ihop och inte separerade degen vilket ofta vanlig kanel/socker/smör-fyllning gör. Andra gånger har jag använt kexsmulor eller ströbröd i fyllningen, idag provade jag vitt formbröd som jag malde. Resultatet är en fastare fyllning som ändå går att bre och som inte pressas ur bullarna när man skär dem eller rinner ur under gräddning. Dessutom håller bullen ihop bra. Denna kaka blev väldigt saftig och mycket god. Lite som en blandning mellan sockerkaka och vetebulle med lite krispig utsida som påminner om wienerbröd. Den här kommer nog att göra succe på födelsedagsfika framöver tror jag. 

Namnet på kakan kommer av att jag en gång för länge sedan lade upp en statusuppdatering på Facebook där jag skrev om en annan kanelbullekaka som stod i ugnen och luktade så gott. En vän blev nyfiken och undrade vad det var. När jag förklarade att det var en sockerkaka varvad med kanelsocker blev han jättebesviken då han hade föreställt sig en kaka med vanliga kanelbullar, så idag blev det en riktig kanelbullekaka. =D 

Av nedanstående recept fick jag ut en kaka i en formfranskeform och 8 små bullar i formar.

2 dl mjölk
1 dl socker
½ tsk salt
1 pkt jäst för söt deg
3 dl manitoba cream /vetemjöl special (går även bra med vanligt mjöl)
2 vispade ägg
190 g rumstempererat smör
2 msk vaniljsocker eller lite stött kardeumma om man föredrar det. 
ca 6 dl manitoba cream mjöl /vetemjöl special (går även bra med vanligt mjöl)

Koka upp mjölken med sockret och saltet. Ställ åt sidan och låt svalna. När mjölken är fingervarm hälles denna över jästen. Rör om och tillsätt 3 dl av mjölet. Låt smeten vila under plast eller bakduk i 30 min.

När fördegen jäst klart: Tillsätt vispat ägg, det mjuka smöret och vaniljsockret. Vispa sönder smöret och tillsätt mjöl tills degen blir smidig. Knåda ordenligt tills degen släpper kanterna och verkar ganska elastisk. Jäs övertäckt i bakbunke 1 h. 

Kanelbullefyllning
1½ skiva vitt toastbröd + 1 msk socker
ca 130 g smör, rumstempererat
1½ - 2 msk kanel
6 msk farinsocker
6 msk florsocker 

(ägg till pensling)

Mixa eller mal brödet med strösockret, jag mal i en kaffekvarn så blir brödet finmalt. Blanda övriga ingredienser till fyllningen. 

Kavla ut degen till en rektangel och bred på fyllningen och rulla ihop som vanligt. Skär ca 5 cm breda skivor och ställ 4 st i botten av en smord formfranskeform. Skär sedan bullskivor som är ca 1,5 cm tjocka, platta till något och lägg på en skärbräda. Jag använde hela skivor på kanterna, men de stack upp lite ovanför de andra bullarna. Jäs 50 minuter och pensla med uppvispat ägg. (Äggpenslingen är inte nödvändig) Grädda i 175 grader i mitten eller stax under mitten av ugnen. Prova med en sticka om kakan är klar, jag använder trästickor när jag provar vetedeg, tycker de funkar bra. Låt kakan svalna och blanda ihop glasyren. 
 
Glasyr
ca 3 dl florsocker
50 g philadelphia
1 msk mjölk

Blanda allt, ringla över kakan och låt vila en stund innan servering.  


Mixar brödet med lite socker i min kaffekvarn.
 
Brödsockersmulor

Man kan variera mönstret på denna kakan genom att placera bullarna på olika sätt. Om man vill ha spiralmönster när man skivar kakan kan man istället för att dela 5 cm skivor och ställa upp, lägga en hel rulle i botten på formen, jag lade mina på detta sätt för att få spiralmönster ovanpå kakan, men om man ska ha glasyr på toppen syns ändå inte mönstret. Ett annat alternativ är att man klär både kanter och botten med tunna skivor och därefter lägger en hel rulle i mitten. Det ska jag göra nästa gång! Man kan även göra en smal rulle till kanterna och ha dubbla rader med snurror och sedan en större rulle i mitten, så ser kakan ännu delikatare ut. Nu vill jag ju bara dena igen och göra massa nya mönster! 
 




 
 
 
 
 Ser det inte ut som en tiger litegrann? :-) 
 
 

Kommentera här: