Tårta på Chokladbit

 
Egentligen skulle jag ha bakat en Kinderbrownie idag med mina nyinköpta dinkelpuffar. Men tiden räckte inte till så det fick bli något som gick snabbare. När jag äter glass har jag en favoritkombo som smakar som tårta. Brownies/Caramel, Vanilla/Strawberry & Baileys. Med inspiration av denna gjorde jag en chokladkaka innehållande Frystorkade jordgubbar som jag köpte på en kryssning för ett tag sedan. Tror att det även finns liknande frystorkade frukter att köpa på vissa affärer här i Sverige. Istället för brownie använde jag Oreokakor. Hade gärna velat få in lite Baileys också, men eftersom det hade påverkat chokladens egenskaper fick jag skippa det. När man tillsätter frystorkade jordgubbar får man in lite syra i den annars söta chokladen och att ha lite dinkelpuffar tar också bort lite av sötman och adderar extra krisp. Denna lilla chokladbit blir som en minitårta och passar perfekt efter maten med en kopp kaffe. Helt underbart god och en fin present att ge bort.
 
255 g vit choklad, hackad
1½ dl dinkelpuffar eller kalaspuffar (sistnämnda är dock lite sötare)
1 dl frystorkade jordgubbar, eller någon annan frystorkad frukt
1½ dl Oreokakor, hackade
70 g vit choklad, hackad 

Smält 255 g av den vita chokladen över vattenbad. När vattnet börjar koka sänk till lägsta värmen och rör tills allt choklad är upplöst. 
 
Rör ner dinkelpuffarna, jordgubbar och Oreo och rör om med en slickepott. Häll upp i glassbyttor och ställ i frysen. 
Smält resterande chokladen. Ta ut chokladkakan ur frysen och bred över den vita chokladen och ställ kallt. Dra i kanterna på glassbyttan och vinkla den fram och tillbaka så släpper chokladen ur byttan. Skär upp eller bryt isär i lagom stora bitar. 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Denna choklabit har allt. Krämighet, krisp, lite fräschhet och härliga färger. Med en kopp kaffe till så har du en liten miniefterrätt...om du bara tar en bit dvs....hihi... =) 

 
 
Här gjorda i silikonformar och med små bitar av kolafudge också. Nom Nom... 
 
 
 
 
Dessa ska jag överraska min finaste väninna med. 


 

Kommentera här: