Kladdkaka 88:an

 

Jag har länge funderat på att baka en 88:an tårta eftersom jag gillar glassen 88:an. Jag påbörjade idén för 2 år sedan, men det har inte blivit av att jag gjort slag i saken. Idag däremot gjorde jag en variant i form av en kladdkaka och på ingredienser som fanns hemma. 

Det blev en kladdkakesmet av Geishachoklad som jag köpt på lösvikt häromdagen och Philadelphiasmet som varvas mellan chokladsmeten. VaniljPhiladelphiafyllningen ska påminna om vaniljglass. Kakan toppas med nougat och rostade hasselnötter och serveras i mindre bitar. Denna kladdkaka är en av de godaste bakverken jag gjort och hamnar på första plats när det gäller kladdkakor. Den smakar bra både ljummen och kall, men allra bäst direkt från frysen. I fryst skick påminner den väldigt mycket om glasen 88:an. Dessutom blir nötterna härligt krispiga i frysen. 

Kladdkaka
140 g Geisha (kan bytas mot mjölkchoklad)

125 g smör
4 msk kakao
3 stora ägg
3,5 dl socker
½ krm salt
ca 2 dl vetemjöl
3 msk Nutella

Fyllning
200 g Philadelphia 
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 litet ägg (om ägget är stort ta bort lite äggvita)

Topping
ca 140 g nougat (kylskåpskall, går lättare att hyvla den då)

ca 1,5 dl hasselnötter, hackade


Sätt ugnen på 200 grader. Rosta hasselnötterna i några minuter, passa noga så att de inte bränns. Ta ut nötterna och låt dem svalna. Sänk värmen till 180 grader. 

Smält smör, häll ner hackad geisha/mjölkchoklad, tillsätt Nutellan samt kakao och låt svalna.

Vispa ägg och socker halvpösigt, för hand går bra. Rör ner mjöl, salt och chokladblandningen, och rör om försiktigt. Häll upp smeten på en sprits. 
Vispa Philadelphiaosten fast, tillsätt socker lite i taget, vaniljsocker och ägg. Vispa ihop till en jämn smet. 


Häll upp chokladsmeten på en sprits och spritsa ut i botten av en bakpapperklädd springform på ca 24 cm. Jag har även använt en form på 19x30 cm och det blev lagom. Ringla ut strimmor av Philadelphiasmet på chokladsmaten. Fortsätt att spritsa chokladsmet och Philadelphiasmet om vartannat och avsluta med mer chokladsmet på toppen. Grädda i 175 grader (jag körde varmluft 170 grader ca 25 min) tills kakan inte längre fladdrar när man skakar på formen och kakan hunnit resa sig i mitten.

Hyvla över nougaten över kakan medan den är varm och bred ut när den smält. Strö över hasselnötskrosset. Låt kakan svalna.

Kakan kan ätas fryst, kylskåpskall eller rumstempererad, men godast är den direkt från frysen då den smakar nästan exakt som 88:anglassen. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På denna bild har kladdkakan stått i frysen en stund strax innan uppskärning, därför ser den lite fastare ut. 
 
Så här kladdig var kakan när den var rumstempererad. Nom Nom...  



Kakan direkt från frysen... 

Nom Nom... 


Min dotter överraskade mig med en variant av denna kladdkaka när jag fyllde jämt. Kom hem från jobbet och kände doften av choklad. Hade hela dagen gått och varit sugen på kladdkaka då det var kladdkakans dag och så får man denna trevliga överraskning. 

Kladdkakan lyckades hon få helt perfekt. Saftiga kanter och kladdig i övrigt. Då vi inte hade nougat hemma ersatte hon denna med Nutella på toppen och hon garnerade med Ferrero Giottobollar med nougatfyllning. Kunde inte blivit godare.  

 
Efter julen passade vi på att baka denna kaka av överblivna hasselnötter. Här med Nutellatopping, för att få den riktiga 88:ansmaken måste man dock använda Nougat på toppen samt att rosta hasselnötterna är också viktigt för att få rätt smak. 

Här  -> Finns ett likande recept på Nötbrownie

1 Ellen:

skriven

Assåå wow vad gott det där ser ut och låter!

Svar: Tack, lovar, den är galet god. =D
Mary Dane

2 felicia:

skriven

Oj så gott det ser ut!

Svar: Tack snälla. 🌹
Mary Dane

3 Fråga:

skriven

Hej! Blir inte kladdkakan för söt? Jag föredrar bakelser på den svagt söta sidan. Tacksam för svar!

Svar: Alla kladdkakor är söta, det är sockret som gör kakan till just en kladdkaka =). Gillar man inte så söta kakor, men gillar choklad kan brownies vara ett bättre alternativ. Mvh Maria
Mary Dane

Kommentera här: