Cheesecakefyllda Minikladdkakor

 
Dessa minikladdisar blev till av lite smet jag fick över när jag gjorde Kladdkaka 88:an häromdagen. Jag toppade dem med min favoritCaramelSauce från Monin, samma som de använder på Espresso House på bla deras Caramel Cheesecake. Dessa små bakelser blev guddomligt goda och de ska serveras direkt från frysen. För recept se recepet i länken ovan, byt ut nougaten mot kolasås. Jag köpte min CaramelSauce på Barkonsult i Stockholm där även privatpersoner kan handla. 
 

Kladdkakebotten:
140 g Geisha (kan bytas mot mjölkchoklad)
3 msk Nutella
125 g smör
4 msk kakao
3 stora ägg
3,75 dl socker
½ krm salt
ca 2 dl vetemjöl

Philadelphiafyllning:
200 g Philadelphia 
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 litet ägg eller 1 äggula

 
Topping: 
Caramelsås /kolasås/dulce de leche
nötter

 


Kladdkakebotten:
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
Smält smör, häll ner hackad geisha, tillsätt Nutellan och kakao och låt svalna.

Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjöl, salt  och chokladblandningen, och rör om försiktigt. Låt smeten stå och vila i ca 15 min. Häll upp på en sprits. 


Philadelphiafyllning:
Rör Philadelphiaosten mjuk, tillsätt socker, vaniljsocker och ägg. Vispa till en tjock smet.

Spritsa ut chokladsmet i botten av formen. Spritsa därefter 2 varv med runt kanterna. Klicka i lite philadelphiafyllning. Ställ i formen mitt i ugnen och sänk temperaturen till 175 grader. 


 
 
 
 
 
 

Kommentera här: