Fyllig kladdkaka med brynt smör

 
Åh...idag var jag grymt sugen på en seg och kladdig kladdkaka. Så jag svängde ihop en lite snabbt i en kastrull och slängde in i ugnen. Den blev alldeles underbart god. Kanske kunde gräddat den någon minut till. 
Update: Eller inte grädda längre=) beroende på när kakan ska ätas. Åt en bit dagen efteråt och nästan kylskåpskall och då var kakan perfekt. Jag brukar dock föredra ljummen eller rumstempererad kladdkaka. 

100 g smör
1,5 dl vitt socker
1 dl farinsocker
3½ msk kakao
1 dl + 1 msk vetemjöl
1 krm salt
½ tsk vaniljsocker
2 stora ägg
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en 16 cm form och lägg gärna ett bakplåtspapper i botten. 
Smält smöret i en vid kastrull på medeltemperatur, bryn det sedan på det på hög värme och vispa samtidigt så det inte bränns i botten. Mjölksockret kommer att sjunka mot botten och ta färg/karamelliseras. När du ser att det börjar bildas gyllengula/ljusbruna korn i smöret, ta bort från värmen och vispa fort. Häll ner sockret och kakao och sedan mjöl, salt och vaniljsocker i kastrullen med smör och rör om. Rör sist i äggen och häll upp i formen. Sätt in mitt i ugnen och sänk ungstemperaturen till 160 grader, grädda i ca 25 minuter. Den på bilden gräddades i 25 minuter, men ugnsvärme och storlek på form spelar roll. Jag tog ut kakan när den såg gräddad ut ca 2-3 cm från kanten och mitten var fortfarande fladdrig. Kakan fick svalna en stund (typ en timme, asjobbigt att vänta!) på altanen där det idag är runt 10 grader. Min favorit till kladdkaka är frysta hallon som man micrar snabbt så de precis är på gränsen till frysta. Har man glass till behövs inget socker på hallonen. 

 

Kommentera här: