Crispy Chicken

 
Den här paneringen blir grymt krispig. Detta var mina barns favorit när de var små, fast här har jag förbättrat paneringen, i mitt förra recept la jag kycklingen i ägg och sedan panerade jag med krossade cornflakes och ströbröd. Nu dubbelpanerar jag istället och använder pankoströbröd som ger en riktigt bra yta. Måtten är ungefärliga.
 
4 kycklingfiléer
2 ägg
1½ dl vetemjöl
2 dl cornflakes
ca 2 dl panko ströbröd
ca ½ tsk vegeta
 
salt
ev. krydda
matolja
 
 
Krossa cornflakes fint i en bunke tex med baksidan av ett glas. Blanda med panko och vegeta. Vispa äggen och krydda med valfri krydda samt salt. Jag använde lite chilipowder från Santa Maria. Dela kycklingfiléerna på mitten så att de blir hälften så tjocka, detta är lätt att göra om man har halvfrysta filéer, så passa på innan de tinat om du kan. Lägg ner filérna i ägget. Ta upp och panera en gång i mjölet. Doppa i äggvispet igen och sist i panko- och Cornflakessmulorna. Häll mycket panering på filéer och tryck ordentligt så att paneringen fastnar ordentligt. Stapla filéerna på varandra med lite panko emellan. Stek i rikligt med olja på medelvärme. 
 
Servera med valfritt tillbehör. Mina barns favorittillbehör är jasminris med tacosås som blandas med creme fraiche. 
 
 
 

Kommentera här: