Caramel Cheesecake

 
 
Åt en svingod Caramel Cheesecake på ett fik som skulle innehålla dulce de leche och lite kaffe bla, den hade en mastig karamellsmak och var väldigt söt vilket jag gillade. Här var mitt första försök att återskapa den. Blev dessvärre inte alls nöjd med denna så jag kommer göra om den snart igen, botten kommer jag byta ut mot en mördegsbotten med mycket choklad och lite mandelmjöl. Denna botten blev för mandlig och med för lite chokladsmak, samt att jag saknar brytningen med salt som man får när man bakar med smör. Fyllningen behöver smaka mycket mer karamell, tycker inte att dulce de lechen har den karamelliga smaken, så nästa gång kommer jag nog att göra en fyllning med ganska mycket farinsocker och skippar dulce de lechen. 
 
Mandelmassebotten
200 gram mandelmassa
2 äggvitor
70 g mald mandel
2 msk kakao

Skålla och skala mandeln. Låt torka några sekunder i micron. Mal mandeln  i en kaffe- eller mandelkvarn. Riv mandelmassan och blanda ihop med mandeln och kakaon. Vispa äggvitorna vita och hårda. Blanda ihop dessa med mandeln till en slät kräm. Bred ut smeten i en bakpapperklädd springform. Grädda i 160 grader i ca 10-15 min. Låt botten svalna och lossa dem från bakplåtspappret. Skär ut botten så att den passar i springformen. 
 
 
Fyllning 
1,5 dl Smetana 40 %
150 g Philadelphiaost
1 burk dulce de leche
1 tsk snabbkaffepulver
2 ägg
3 msk farinsocker
 
Rör smetana och Philadelphia mjukt. Rör dulce de lechen mjuk tillsammans med snabbkaffet. Tillsätt dulce de lechen, ägg och vaniljsocker. Vispa ihop smeten lätt. Det ska inte vara några klumpar. Häll fyllningen i formen på chokladbotten. Sätt in i 175 grader varm ugn. Sänk till 140 grader efter en stund. När cheesecaken är lätt dallrig i mitten, men ändå fast i övrigt, så är det klar. Om man övergräddar en cheesecake tills den är helt fast, blir fyllningen grynig istället för krämig och slät. Låt cheesecaken via i kylskåp till nästa dag
 
till servering  
kolasås
vispad grädde
 
Ta fram cheesecaken en stund innan så den rumstemperereras, ringla på kolasås och servera med en klick vispgrädde. Cheesecaken på bilden toppade jag med en kräm gjord av smetana, creme fraiche och florsocker. 

 


 
 

Kommentera här: