Lilians Blåbärskaka

 
Jättegod pajkaka i långpanna med blåbär som min svärmor bakade. 


7–8 dl vetemjöl
125 g rumstempererat smör
1/2 dl strösocker
50 g jäst
21/2 dl mjölk

Fyllning
450–500 g blåbär
11/2 msk potatismjöl
1 msk strösocker
4 dl vetemjöl
11/2 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker
200 g kylskåpskallt smör

florsocker

Häll 7 dl vetemjöl i en rymlig bunke. Fördela smöret och sockret i mjölet. 
Smula ner jästen i en separat degbunke. Värm mjölken till 37 grader. Lös upp jästen i lite av degspadet, tillsätt resterande degspad. Häll jästblandningen i mjölblandningen och arbeta samman till en lös deg. Tillsätt ev mer mjöl.
Låt degen jäsa övertäckt på varm plats ca 30 min. Tag upp degen och kavla ut den till knappt 30×40 cm. Lägg den i bakpappersklädd långpanna. Låt degplattan jäsa övertäckt ca 15 min.

Blanda blåbär med potatismjöl och strösocker och fördela över degplattan. Blanda resten av ingredienserna till en smulig massa. Strö smulorna över blåbären. Låt jäsa 20 min. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen ca 25 min. Sänk temperaturen efter en stund om nödvändigt. Tag ut och låt svalna.Pudra florsocker över och skär i rutor.

 

Kommentera här: