Lifli Russin i Rom

 
 
Ett av mina favoritkonfekt sedan många år är Anton Bergs Jordgubbar i Champagne. En marsipanbotten med jordgubbsmarmelad smaksatt med Champagne som sedan badats i Mörk choklad. Jag har dock inte varit så förtjust i den mörka chokladen, så idag bestämde jag mig för att göra mina egna med mandelmassa från Odense, Rom-Russinfyllning med en hint av vanilj och badade i halvljus/mörk choklad. Mandelmassan innehåller till skillnad från Marsipan mer mandel, vilket blir lite lyxigare enligt mig. En annan favorit som togs bort för många år sedan är Marabous Rom-Russinchokladkaka. Går fortfarande och hoppas på att de ska införa den i sortimentet igen. 
 
ca 400 g Mandelmassa från Odense, kylskåpskall
 
1 dl russin
Stroh-Rom så att det knappt täcker russinen
lite vit sirap eller socker
en knivsudd vaniljsocker 
 
ca 200 g blockchoklad, gärna 1/3 mörk och 2/3 ljus
 
Någon dag innan:
Lägg russin i en kopp. Pressa ihop dem med en sked och häll på rom och ca ½ tsk vit sirap och lite vaniljsocker. Pressa ihop russinen igen och sätt plastfolie över. Spänn gärna över en gummisnodd så att det blir tätt. 
 
Skär ca 3 mm tjocka skivor av mandelmassan. Skär ut cirklar med ett litet glas ellr dylikt. Jag använde ett glas som var ca 4 cm i diameter. Mandelmassan som blir över pressas ihop igen och sedan kan man skära nya skivor. 
 
Lägg ca 6-7 russin på varje skiva. Pressa ut mitten något på övre skivan och lägg ihop. Lägg marsipankakorna i frysen i några minuter. 
 
Smält under tiden den hackade chokladen över vattenbad och doppa sedan kakorna i chokladen och ställ på bakplåtspapper. Låt torka över natten. Förvara gärna kakorna i plastfolie, så att aromen stannar kvar. Kakorna är godast efter ca 2-3 dagar. 
 
 
 
 

 
  
 Här med Mörk och Ljus choklad blandad.
 
 Här med bara ljus blockchoklad från Ica. 
 
 
 

Kommentera här: