Chokladkolatarte

 
Detta recept måste jag provlaga igen, blev inte helt nöjd. Har lite svårt för dulce de leche i kombination med choklad, då chokladen tar över för mycket. Jag fick över massa ganaché, så jag gjorde en liten paj också med en annan botten som jag nog föredrar och därför tar jag med receptet på den botten istället. Receptet påminner mig lite om Banoffee, vilken inte heller föll mig i smaken. Jag tror det beror på konsistensen, det blir lite för mört och inget tuggmotstånd och mest bara sött. Hur som helst är denna chokladganaché väldigt fin och glansig och passar perfekt att glasera tårtor med eller ha i fyllning, så den kommer jag garanterat göra igen. 
 
100 g smör
½ dl florsocker
2 dl vetemjöl
en nypa salt
ev några droppar vatten 
 
ca ½ burk dulce de leche
 
ca 50 g pecannötter eller andra nötter tex macadamia
knappt ½ dl socker
 
150 mörk choklad
45 g smör
1,25 dl vispgrädde
 
Smält socker i en tjockbottnad kastrull. Rör inte, då blir det klumpar, putta eventuellt försiktigt sockret som får färg mot mitten. Har man induktionsspis kan man ha hög värme i början och så fort sockret börjar få lite färg sänker man till låg värme och låter resten smälta, vid behov kan man höja värmen igen. Häll ner pecannötterna när sockret fått ljusbrun färg. Rör om fort och häll upp på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Låt svalna och hacka därefter nötterna. 
 
Mixa ihop pajdegen och tryck ut i små aluniniumformar eller en liten springform på 19 cm i diameter. 
Grädda gyllene i 200 grader. Låt svalna och fyll därefter med dulce de leche. Strö över lite havssalt och häll på nöthacket, men spara lite till dekoration. Tryck ner nötterna så att inga vassa spetsar sticker upp. 
 
Hacka chokladen och lägg med hackat mjukt smör i en kastrull. Värm grädde och ta bort från värmen precis när det börjar koka. Häll över chokladen och låt den stå och vila i ca 3 minuter. Rör sedan försiktigt tills det blir en slät kräm. Fördela över formarna. Eventuellt blir det lite ganaché över. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag gjorde en extra paj eftersom jag fick över både ganache, dulce de leche och nötter. 
 
 
 
Här är chokladen inte lika vackert blank, då denna paj stod i frysen innan fotograferingen. 
 
 
1 Maria:

skriven

Kommentar från mig själv: Detta recept ser nog godare ut än vad det är. Inget jag kommer laga igen. Det blir för mycket sött och för smetigt.

Kommentera här: