Pasta Mafioso

 
 
Jag såg nyligen en ActionKomedi med Maffiatema med bla Robert de Niro, La Familia. I en scen åt de en pastarätt som ser så löjligt god ut och som påminde mig om farmors pastarätter.  Här använder jag mig av ett basrecept på tomatsås som är ganska enkel att göra. Som barn lärde mig farmor att man inte får koka tomatsåsen för hårt och att tillsätta en gnutta socker för att balansera syran i tomaterna. Jag tillsätter även lite vatten för att såsen ska bli mild och god. Jag hittade Fettucine på affären som var riktigt bra. Med färdiga miniköttbullar från Scan med soltorkade tomater blir rätten ganska enkel att göra en vardag när man inte hinner göra egna frikadeller. Rätten är uppskattad av stora och små och mittemellan. =)  Passar fint till Alla Hjärtans dag med Spaghetti. Vill du göra egna Frikadeller, kan jag rekommendera detta recept  istället. 
 
Sås 
1 stor gul lök
smör/olivolja
1-2 klyftor vitlök
1 burk krossade tomater, gärna märket Mutti
1 tetrapack passerade tomater (500 g)
5-6 soltorkade tomater i olja, hackade (frivilligt)
ca 2 dl vatten
1 dl vitt/rosévin(frivilligt)
2 grönsaksbuljongtärningar
1 tsk socker
svartpeppar
färsk basilika

**********
1,5 msk olivolja
maizenaredning
 
1 pkt Scan Miniköttbullar med soltorkade tomater (eller hemmagjorda frikadeller)
ca 500 gr Fettuccine/Tagliatelle
Parmesanost

Hacka och stek löken gyllengul i smör. Pressa ner vitlök och fräs en kort stund. Häll på övriga ingredienser till såsen. Låt såsen puttra på svag värme i 20-30 minuter. Det får absolut inte koka hårt, då blir såsen för syrlig. Tillsätt lite maizenaredning på slutet och koka upp fort. Ringla på olivolja och lägg ner köttbullarna och låt stå på svag värme medan pastan kokas. 
 
Koka pastan enligt anvisningarna och häll av vattnet. Blanda ihop pastan med köttbullesåsen. Servera med riven parmesanost. 
 
 
 
 
 
  
   
 
 
 
Nedan hittar du recept på kycklingfrikadeller... 


Pasta Mafioso & Frikadelle

 

Kommentera här: