Fiskgratäng


Sist jag gjorde en fiskgratäng var nog 17 år sedan. Jag är dålig på att köpa färsk fisk, men idag gjorde vi det och jag kände inte för massa stekos, så det blev en gratäng. God, men något smakfattig eftersom dillen var infryst, nästa gång kör jag gärna färsk dill istället. Och jag blev sugen på att ha färska tomater i gratängen, tänker mig att det påminner lite om plankstek då så är så gott. 

Potatismos

ca 1,2 kg mjölig potatis

75 g smör

ca 2 dl mjölk

1 dl grädde


+ ca 650 g färsk torskfilé

 

Vit sås med räkor 

150 g skalade räkor (tinade)

25 g smör

1,5 dl grädde

2,5 dl mjölk

1 dl riven ost

2,5 msk mjöl

färsk dill

 

Bena ur torskfiléerna. Rulla ihop dem och lägg i mitten av en smord form på ca 20x 30 cm, lämna någon cm på kanten för moset. Koka potatisen. Medan potatisen kokar, sätt in fisken i ugnen. Kör till den när nätt och jämt vit.  

När potatisen är klar, sila av vattent och pressa med en potatispress. Rör ner mosingredienserna. Rör moset pösigt.

Smält smöret till såsen i en kastrull, bottenred genom att tillsätta mjölet och vispa in allt mjöl i smöret. Häll på mjölken under vispning och låt koka lite mellan spädningarna. Häll även på grädden. Se till att såsen blir riktigt tjock, red ytterligare vid behov (eller späd med mer grädde/mjölk). Häll i osten och låt den smälta. Smaka av med salt och peppar. Häll i dillen och allra sist räkorna. 

Lägg mos runt fisken med en sked. Spara ungefär 1/3 till att spritsa. Spritsa resten i ett fint mönster ovanpå moset (ej över fisken, där ska såsen vara sedan). Häll såsen ovanpå fisken. Sätt in en 200-225 grader varm ugn tills gratängen fått fin färg, ca 10 min. 

Servera med gröna kokta ärtor till. Det är gott. =)

 
 
 
 
 

Kommentera här: