Pannkakor

 
Jag är barnsligt förtjust i pannkakor. Jag har alltid tyckt att de pannkakor man fick i skolan var godare än de man åt hemma. Jag gillade att de var lite tjockare och lite segare. Jag tog ett recept från rutiga kokboken här hemma och ändrade proportionerna lite och ökade mjöl och äggmängden lite. 
 
ger ca 18 pannkakor
 
4 mellanstora ägg
1 liter standardmjölk
5 dl vetemjöl
1,5 tsk salt
1 knapp matsked socker
1 msk flytande smör
 
+ smör till stekning
 
Vispa ihop äggen med hälften av mjölken. Tillsätt salt, socker och mjölet och vispa tills inga klumpar finns kvar. Tillsätt resterande mjölken. Stek pannkakorna på medelhög värme. Smöra stekpannan mellan varje pannkaka. 
 
 
Ett tips är att använda 2 stekpannor, även om det blir mer disk så tar det halva tiden att steka och man är sysselsatt hela tiden med att vända pannakor istället för att behöva stå och vääääänta... 
 
 
 
Mina 2 favoritfyllningar till pannkakor är pancake syrup med vaniljglass
och lite kanel eller jordgubbs sylt med glass. 
 

 
Här med lite dulce de leche och bailey'stryffel och vaniljglass. Recept på tryffeln finns här
 
 
 
 

Kommentera här: