Belgiska Våfflor

 
Gick och köpte mig ett belgiskt våffeljärn från Kjell&Company när de hade dem till kampanjpris. För bara en hundring gick det helt enkelt inte att motstå frestelsen. Dessvärre blev mina våfflor ojämnt gräddade allihopa. Enligt Kjell&Company ska det inte vara ett känt fel så jag får väl göra ett försök och byta ut järnet. De våfflor på bilden som ser jämnt gräddade ut har jag fått vända efter en stund. Vilket man inte ska behöva göra. Jag provade ett recept med jäst, men var inte helt nöjd, då jag upplevde att våfflorna blev lite torra och inte speciellt frasiga heller. Kanske beror det på att det är ägg i smeten, vilket brukar göra degen lite mjukare. Vet inte om det beror på järnet eller smeten. Får prova andra recept längre fram. Skriver ner detta som minnesanteckning.

7 dl vetemjöl
25 gr jäst
½ tsk salt
½ dl socker
3 små ägg eller 2 större, delade i vitor och gulor
2,5 dl mjölk 3%
130 g smält smör
2 dl vatten
2 tsk vaniljsocker
 
Smält smöret och blanda det med mjölken och vattnet. Värm till 37 grader. Blanda med smulad jäst. Tillsätt  äggulor, salt, socker, vaniljsocker och mjölet och rör om. Vispa äggvitorna hårt  och vänd ner i smeten och rör om försiktgt. Täck bunken med plastfolie och låt vila 15-30 min i kylskåp. Smöra laggarna och grädda våfflorna. 
 


Här är våfflan serverad med 88:an-glass och chokladfudgesås. Jag provade även en med vaniljglass och jordgubbar. Vinnaren blev vaniljglass med gyllene smörkolasås och lite kanel. Slurp! 
 
Jag fick vända våfflorna efter en stund i järnet för att de inte skulle brännas vid...
 
 

Två goda enkla såser att ha till våfflorna. Den ena blir lite seg när den svalnar och med mycket chokladsmak, den andra är lite saltig, typ salted caramel. Det är bara att blanda ihop ingredienserna och låta såserna stå en stund, medan våfflorna gräddas. 

Chokladfudgesås: 

1 msk vit sirap (går även bra med bara ljus sirap)
1 msk ljus sirap 
2 msk smält smör
2 msk kakao

Gyllene smörkolasås: 

2 msk Pancake Syrup (jag använde Lyle's Golden Syrup med Maple Flavour)
2 msk smält smör
1 krm vaniljsocker

 
 

Kommentera här: