Mazarinkaka med chokladglasyr

 
 
Tyvärr har jag ingen bild på exakt detta recept än. 
 
 
Detta supergoda recept har följt med sedan jag var liten. Har inte bakat det sedan jag flyttade hemifrån, så idag ska jag provbaka, men kommer ersätta potatisen med syltad sötpotatis som jag råkar ha hemma. Potatisen gör kakan väldigt saftigt och ger inte någon bismak vilket många kanske tror. Den är neutral och potatismjöl används vid bakning annars också. Kakan brukar även kallas Kronans Kaka, men då har man ingen chokladglasyr. 
 
200 g smör
4 dl socker
6 äggulor
4 medelstora kokta potatisar
300 g sötmandel, mald
12 bittermandlar eller motsvarande mängd essens
skal av 1 apelsin (valfritt)
6 äggvitor, hårt vispade
 
Glasyr
300 g ljus blockchoklad
1 msk matolja
50 g mörk choklad + lite olja
 
Vispa smör och socker luftigt. Tillsätt en äggula i taget. Blanda i riven potatis, den malda mandeln och smaksättningen. Rör ner vispade äggvitorna försiktigt.  Grädda i en bakpapperklädd och lätt smörad form på ca 30x40 cm i 175 grader i 20-25 minuter. 
 
Smält ljusa chokladen försiktigt med oljan. Bred över kakan. Smält den mörka chokladen med lite olja och stänkt eller ringla detta ovanpå den ljusa chokladen. 
 
 
 
 

Kommentera här: