Chokladtårta med jordnötsfrosting

 
Denna lilla tårta gjorde jag när pappa fyllde 60. Han älskar Reese's Peanutbuttercups, så jag hämtade inspiration från dem och gjorde en tårta med samma smaker.
Eventuellt blir det lite jordnötsfyllning över från detta recept. Jag gjorde en glasyr som inte blev så lyckad, därför pudrade jag med florsocker. Nedan är ett annat recept som ger en mjuk glasyr.
 
Botten
120 g mörk choklad
100 g smör
2 dl socker
3 ägg
1 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Fyllning
150 g Philadelphia
150 g jordnötssmör
1,5 dl florsocker
3 msk vit sirap
2 msk mjukt smör
lite flingsalt
 
150 g mjölkblockochoklad
½ msk olja
1 dl socker
50 ml vatten
 
Rör smör och socket smidigt. Tillsätt äggen ett i taget. Rör ordentligt mellan varje ägg. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt detta samt choklad till äggsmeten. Rör smeten jämt. Häll smeten i en smord rektangulär glasform på 20x30 cm. Grädda i nedre delen av ugnen tills kakan precis är torr med sticka. Låt svalna.
 
Rör ihop fyllningen. Dela kakan mitt itu så att du får 2 bitar som är hälften så stora som formen, dvs ca 15x20 cm. Bred fyllning på ena biten och spara lite till dekoration. Lägg på nästa chokladbotten. Bred ett tunnt lager jordnötsfyllning ovanpå.
 
Koka upp vatten och socker. Ställ åt sidan.Smält chokladen över vattenbad. Rör ner oljan. Rör därefter ner sockerlagen och rör tills allt är löst. Bred glasyren över kakan. Låt stå svalt. Spritsa ut överflödig jordnötskräm på tårtan.
 
 
 
 
 

Kommentera här: