Rom-Russin Cheesecake i smalvariant

 
Idag blev det bakning av sådant som behövde användas ur kylen. En snålvariant av cheesecake resulterade det i. Dvs lite mindre fet en den vanliga. Jag hade överbliven creme fraiche och en gräddfil samt en halv förpackning Philadelphia. Till detta lade jag till lite Turkisk Yogurt som också fanns hemma + en lite kondenserad mjölk med inte så långt kvar till sista förbrukningsdag. Sonen gillar Rom-Russin precis som jag, men dottern pillade bort dem. Jag använde en springform på 19 cm till denna. Russinen läggs i rom dagen innan. Russinen i denna cheesecake sjönk ner trots att jag försökte torka russinen och sedan rulla dem i lite maizena. Troligen blir det annorlunda om man gör en traditionell cheesecake med endast Philadelphia och ägg i smeten. 
 
0,75 dl russin
rom
lite ljus sirap
 
8 Digestivekex (precis så många som fanns kvar efter att barnen festat loss på paketet)
ca 60-70 g smör
1 msk florsocker
ett par hackade valnötter
 
100 g Philadelphia
1 dl creme fraiche
3 dl gräddfil
1 dl turkisk yogurt
1 dl kondenserad mjölk
2 msk maizena 
2 msk florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 mellanstora ägg
 
Förbered russinen dagen innan. Häll dem i en kopp och fyll på rom halvvägs. Häll på lite sirap och tryck ner russinen med en sked. Täck med plastfolie.
 
Mosa digestivekakorna med undersidan av ett glas i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser och knåda ihop till en smulig deg. Häll i en 19 cm springform. Platta och grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 10-15 minuter.
 
Rör Philadelphia mjuk, tillsätt creme fraiche, gräddfil och yogurt. Rör ned kondenserad mjölk. Sikta ner maizena, florsocker och vaniljsocker och vispa. Tillsätt äggen och vispa lite till. Häll i springformen och fördela över hälften av russinen, resten kan sparas till dekoration. Grädda cheesecaken i 150 grader och sänk eventuell värmen om cheesecaken börjar få färg. Den är klar när den fortfarande är lätt fladdrig i mitten. 
 
Låt cheesecaken svalna i några timmar, ställ i kylskåp, men ta fram den en halvtimme innan servering om den hunnit bli genomkall. Jag ringlade över engelsk kolasås som fanns hemma. 
 
Dagen därpå kokade jag upp andra hälften av kondenserade mjölken som blivit över tillsammans med 1 msk farinsocker och 1 msk smör. Jag kokade på hög värme och rörde hela tiden med en träsked. När kolan började bli brun och lite seg tillsatte jag vatten och fortsatte koka en stund till. Denna kräm eller Dulce de Leche serverade vi till Cheesecaken. 
 

 
 
 




 
 

Kommentera här: