Minicheesecake med körsbärsglasyr

                             
Cheesecakes är min absoluta favoritdessert. Så sjukt gott. Mums! Denna gång med grädde i ostsmeten eftersom jag hade sådan hemma som behövde gå åt. Cheesecakes passar med nästan vilken frukt som helst. Här med körsbärsglasyr. 
 
5 digestive
ca 50 g rumsvarmt smör
några hackade valnötter
1 msk socker
 
+ pyttelite kanel
 
Mosa digestivekakorna med undersidan av ett glas i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser och knåda ihop till en smulig deg. Fördela i 4 ramekinformar. Platta till med en matsked. Grädda i 200 grader ca 10-15 minuter.
 
200 g Philadelphia
1½ msk maizena
0,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
0,75 dl vispgrädde
1 ägg
 
+ körsbärssylt eller marmelad till glasyren
florsocker
 
 
Vispa upp Philadelphian med en gaffel. Tillsätt maizena och sockersorterna. Vispa ner lite grädde åt gången så att smeten förblir slät. Tillsätt sist ägget och vispa smeten slät. Häll i formarna och grädda i 150 grader tills fyllningen är lite dallrig fortfarande. 
 
Till glasyren hade jag köpt en körsbärsmarmelad billig av märket Towicz. Tyvärr smakade den inte mycket körsbär. Jag hade en körsbärssirap hemma av samma märke som däremot smakar jättemycket körsbär, så jag blandade ihop dessa med någon matsked siktat florsocker. Får man tag på säsongsbigarråer är det jättegott att koka upp dessa med lika mängd socker + Towicz Sirap + lite gelatin och ha detta ovanpå. Mums! 
 
 
 
                              
 
 
 
Här finns en annan variant på liknande cheesecake som är supergod. Lite godare botten, lite krämigare fyllning. 

Körbärscheesecake i minibitar

 

Kommentera här: