Dulce de Leche-Cheesecakes i miniformat

                                      
                            
 
För många år sedan såg jag ett foto på en cheesecake som hade virvlar av Dulce de Leche (DDL) i fyllningen. Den såg utsökt god ut, men jag hittade aldrig något recept till den. Häromdagen hittade jag ett recept på en kallbakad cheesecake med DDL-fyllning. Har inte provat den ännu, då jag nog föredrar ugnsbakade cheesecakes. Men jag kommer att prova den inom en snar framtid. Så länge gjorde jag en ugnsbakad variant. Mkt gott. =)
 
Receptet räckte till 3 st minicheesecakes. Sambon blev utan, då han inte gillar cheesecakes. När jag provbakar använder jag ofta ramekinformar istället för att baka en hel sats. Det går lika bra att dubbla recepetet och göra en cheesecake i en 22 cm form. 
 
Botten + smulor: 
 
1 dl vetemjöl
50 g smör, rumsvarmt
½ tsk vaniljsocker
6 cashewnötter hackade, ta gärna valnötter eller pekannötter om du har
½ msk socker
 
Fyllning: 
 
150 g Philadepiaost
1 litet  ägg
2 msk socker
 
 
+3/4 dl Dulce de Leche (DDL)


Rör ihop ingredienserna till pajdegen. Dela upp degen i 4 delar. Lägg 3 delar i varsin ramekinform. Smula ut resten på ett bakplåtspapper. Förgrädda de 3 pajbottnarna i 200 grader till de får en lätt gyllenbrun färg. Sänk ugnsvärmen till 175 grader. 
Låt bottnarna svalna en liten stund. Rör under tiden ihop Philadephilafyllningen. 
 
Lägg 1 tsk DDL på varje pajbotten. Bred ut så att det täcker hela botten. Häll sedan på Philadelphiafyllning och klicka i resterande DDL. Rör runt med en sticka för att skapa virvlar. 
 
Grädda i 175 tills fyllningen blivit lite fast, men fortfarande är lätt fladdrig. 
 
Grädda sist pajsmulorna i mitten av ugnen på en bakplåt tills de fått gyllene färg. Toppa cheesecakesen med smulorna. 
 
                              
                                      
 
                                                                                                                                         
 
                           
 
 
 

Kommentera här: