Double Cheesecake med jordgubb

                                                                                  
 
Jag fick idén till den här cheesecaken efter att jag varit på ett café med syrran och ätit en jättegod cheesecake. Den var fylld med en hallonsås i mitten som rann ut när man delade cheesecaken. Det kändes som en kallbakad vaniljcheesecake, utan frysning. Jag gillar dock egenskaperna av ugnsbakad cheesecake mer, då den inte känns för krämig och mastig. Recepetet är även inspirerat av mina några av mina favoritsmaker i glassväg. Jag äter gärna Häagen-Dazs med Vanilla/Brownie/Kola, Strawberry& Cream samt Bailey's. De tre sorterna ihop påminner mig om en god tårta, så jag tog lite av dessa smaker och bakade in i min födelsedagscheesecake. För att få fina lager i cheesecaken har jag gjort en ugnsbakad cheesecake med dulce de leche som jag lägger frukt ovanpå. Därefter har jag lagt ett lager ovanpå med kallbakad cheesecake. 
 
Man måste vara ute i god tid för att baka denna cheesecake, börja minst ett dygn innan servering. 
Nästa tar jag nog den större mängden Philadelphia till DDL-fyllningen, då den kom lite i skymundan nu.
 
Chokladbotten 
2 dl mjöl
4 msk mandelmjöl
4 msk kakao
2 äggulor
140 g margarin
1 dl socker
 
Dulce de Leche-fyllning 
3/4 dl dulce de leche (kokad i 3,5h se Dulce le Leche)
½ burk kondenserad mjölk
1 tsk vaniljsocker
200 g Philadelphia
2 små till medelstora ägg 
 
Fyllning
valfri frukt, tex jordgubbar eller hallon
 
Jordgubbssås
ca 2 dl jordgubbar
socker efter smak
ca 3 msk vatten
maizena utrört i lite vatten
ev. lite röd färgtillsats
 
Kall cheesecakefyllning
300 g Philadelphia
1 3/4 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
1 dl kondenserad mjölk
2 msk florsocker
2 gelatinblad
 
Hacka ihop ingredienserna till botten. Tryck ut dem i en form med löstagbar kant på ca 23 cm. Eventuellt blir det lite deg över. Grädda i 175 grader tills botten ser jämngräddad och ganska tillagad ut. Den ska dock inte vara hård. Sänk vämen till 150 grader. 
 
Rör dulce de lechen mjuk. Gör detsamma med Philadelphian. Rör ihop dem med den kondenserade mjölken och tillsätt vaniljsocker. Rör ner äggen och vispa lätt tills du har en klumpfri smet. Häll smeten på chokladbotten. Grädda cheesecaken i mitten av ugnen tills den är lätt fladdrig i mitten. Kyl cheesecaken i några timmar eller över natten. 
 
Mixa jordgubbar med socker efter smak. Tillsätt lite vatten. Häll i en kastrull och koka upp. Blanda maizena med vatten. Tillsätt lite maizena i taget under omrörning. När såsen känns lite smetig och tjock är den bra. Låt såsen svalna helt. Tillsätt eventuellt lite röd färgtillsats. 
 
Lägg på frukten på dulce de leche-fyllningen och börja med nästa fyllning.
  
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Rör Philadelphian mjuk och tillsätt kondenserad mjölk, socker och vaniljsocker. Vispa grädden halvlös och tillsätt den i ostsmeten. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och smält dem direkt i en kastrull på svag värme. Rör ner gelatinet under omrörning i Philadelphiakrämen. Fördela krämen ovanpå frukten och släta till. 
 
Häll jordgubbssåsen i ett mönster ovanpå cheesecaken. För att skapa möstret i bilden behöver man använda en liten medicinspruta, finns på apoteket. Placera ut droppar i ett virvelmönster. Använd sedan en tandpetare eller potatissticka och dra igenom alla cirklar. Ta inte upp stickan förrän du har dragit igenom alla cirklar. 
 
Ställ cheesecaken kallt i ytterligare minst 4 timmar, gärna över natten. Servera med jordgubbssåsen som blev över. 


 
                               
 
 
 
 
 
                     
                              
 
 
Födelsedagsbarnet =)  
  
 
 
1 Anonym:

skriven

<3 imponerande..

Kommentera här: