Färsk pasta med grönsaker - Condi Pasta

                              

När jag var liten åt vi en gång pasta med Condi Pasta. Den består av inlagda grönsaker på burk i olja. Minns inte riktigt vilka grönsaker den innehöll eller vad vi åt till, troligen en köttbit. Hur som helst fördes mina tankar tillbaka i tiden när jag åt dagens middag som idag fick bestå av helvegetariskt. Tillsätt de grönsaker du gillar. Jag tog det som fanns hemma. Grönsaksröran räckte till 4 medelstora portioner. Det blev lite pasta över av 2 paket.

2 paket färsk tagliatelle, jag använde ett paket naturella och ett paket tomattagliatelle
1½ dl frysta gröna ärtor
1 morot, mycket tunnt skivad
1-2 knipplökar (färsklök), skurna i grova klyftor
1 knippe färsk grön sparris, skurna i 3 cm:s bitar
½ vitlöksklyta
1 burk kronärtskockshjärtan, skurna i mindre bitar
2 dl Milda mellangrädde

smör till stekning och till pastan
salt
peppar
Vegeta-krydda eller lite grönsaksbuljong
lite färsk timjan
några blad basilika


Koka upp ärtorna enligt anvisning på förpackningen. Häll av vattnet och ställ åt sidan. Koka upp sparrisen i lättsalta vatten som knappt täcker bitarna. Häll av vattnet och ställ åt sidan. Koka upp vattnet till pastan.

Under tiden... Stek de skivade morötterna i smör. Tillsätt löken efter en stund samt kronärtskockorna. Häll på grädden. Pressa i vitlök och tillsätt Vegeta, Svartpeppar, timjan och lite lätthackad basilika. Tillsätt ärtorna och sparrisen.

Koka pastan och servera den direkt med grönsakerna.



Kommentera här: