Sega Havrekokoskakor

                              

Hittade detta recept på farinsockerpaketet när jag skulle baka russinbröd. Provbakade en halv sats. Kakorna blev goda i smak och knapersega direkt efter gräddning. Efter några timmar blev de ganska "fibriga" och mjuksega. Vet inte om det är meningen. Påminner lite och min nya favorit Flapjack, om man byter ut kokoset mot lite mer mjöl och havregryn och lite pecannötter samt byter ut vattnet mot pancakesyrap, tror jag att man får en mycket god Pecan-flapjack. Det ska jag testa när jag köpt Pecannötter. =) Vet inte hur bakpulvret fungerade i detta recept, tyckte inte att kakorna jäste något. =/

2 dl havregryn
1½ dl kokos
2 dl brunt farinsocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
150 g smör
3 msk vatten

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt det smälta avsvalnade smöret samt och rör om. Tillsätt vattnet och blanda tills du får en sammanhållande massa. Dela i lika stora delar och forma till kulor. Lägg på en bakpappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 10 min. Låt kakorna svalna på galler.


                              

                                

Kommentera här: