Arvanitidis kycklingsoppa

 
Den här soppan har min sambo gjort ibland och den är supgergod och fräsch. Den har gått i arv från från hans föräldrar. Detta recept har min sambo skrivit ihop, det kanske märks. 😃 Låter orginaltexten vara. 
 
Lägg en hel kyckling i en stor kastrull, skär bort arslet innan. 😆
Fyll upp med vatten tills kycklingen täcks precis.
Lägg i 3 grönsaksbuljongtärningar, 1 msk kryddpepparkulor och 4 lagerblad.
Låt småkoka 1 h. Rensa efter en stunds svalnande. 
Sila (och spara) hela spadet och byt till en mindre kastrull. Koka 2 dl ris i spadet, 12 min. Tillsätt skivskuren purjolök tillsammans med den rensade kycklingen. Koka upp i 2-3 min. Servera med citronpeppar. 
 
1 Hanna:

skriven

Åh vad denna soppa ser god ut, skulle man kunna få receptet snälla? :)
Tack för en inspirerande blogg!

Svar: =) Den är godare än den ser ut. Måste be sambon skriva ner nästa gång han gör. Det jag vet är att han kokar en hel kyckling i grönsaksbuljong med ganska mycket kryddpeppar. Tar upp kycklingen rensar, lägger i ris som får koka klart samt skivor av purjolök. Vid servering pressas citron på samt citronpeppar är gott att krydda med.
Mary Dane

Kommentera här: