Risifrutti

                               
 
Jag brukar egentligen göra Risgrynsgröt, då smaksätter jag den såsom mina föräldrar brukar göra, dvs med socker, kanelstång, vaniljsocker och hela citronskal. Gröten kokas bara på standardmjölk och ibland grädde och alltså inget vatten i som julegröten eller skolgröten. Gröten serveras med ovispad grädde istället för mjölk och eventuellt lite kanel på. En mysig liten dessert, passade i jultider. Den här gången gjorde jag iordning en risifrutti istället. Receptet räcker till ca 6-8 portioner.

2 dl grötris
4 dl vispgrädde
8-9 dl standardmjölk
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker + 2 tsk till när gröten är klar

Häll alla ingredienser i en kastrull med tjock botten. Ta 2 tsk vaniljsocker i början. Resten rörs i när gröten är klar. Koka upp och låt gröten koka på svag  värme. Rör då och då. Gröten är klar när riset är mjukt. (ej mosigt) Risifrutti ska ha lite fastare konsistens än vanlig gröt som kan koka lite längre tid.

Rör i resterande vaniljsocker och låt gröten svalna. Ställ gröten kallt över natten. Vid behov kan man röra ner lite mer mjölk om gröten är för hård. Servera med din favoritsylt.


Se även min supergoda julvariant nedan. 

 

Lyxig julgröt med kanel, citron & vanilj

 
1 Robert:

skriven

Halverade receptet, men glömde det med socker, så blev rätt sött :p men väldigt gott. Ska testa fler recept.

Svar: Kul att höra. 🙂
Mary Dane

Kommentera här: